18 sie 2016

Pędź opowiedzieć swoją historię! - recenzja gry Karczemne Opowieści

Są takie dni, gdy wracają do nas wspomnienia z zabrzańskiego Pionka, w którym mieliśmy przyjemność brać aktywny udział. Na ostatniej edycji tej imprezy miejsce miały premiery różnych gier od różnych wydawców. Opiniowałem już dla Was Leśną Drakę od Tailor Games, teraz chciałbym przedstawić Wam kolejny tytuł od tego wydawnictwa – Karczemne Opowieści. 

Karczemne Opowieści to karciana gra, w której będziemy się wcielać w szlachcica, który znudzony swoim dostatnim życiem chce wyruszyć na przygodę. Aby jednak tak się stało musi znaleźć odpowiednich kompanów, którzy mu w tym pomogą. A gdzie najlepiej takowych szukać? Oczywiście w karczmie!

Standardowo zacznijmy od pudła. Ogólnie rzecz biorąc jest ono takie samo jak w wspominanej Leśnej Drace co dla nas nadal jest uciążliwe (z pewnością jednakowość pudła jest związana z kosztami wydania gier), ponieważ kolejny raz jest ono jak dla nas za duże. W środku znajdziemy: 108 kart, 36 kafli, 30 znaczników, instrukcje. Wykonanie elementów jest dobre, karty są w miarę trwałe, żetony i kafle solidne. Wszystko jest kolorowe, grafiki są naprawdę ciekawe, a z całej gry bije pewna dawka humoru.

Zasady gry są proste, choć dla nas instrukcja jest na średnim poziomie. Nie do końca wiemy czy wynika to z tej kwestii, że gra jest mało intuicyjna czy że instrukcja jest napisana w taki a nie inny sposób, ale dopiero po przeczytaniu 3-4 razy zaczęliśmy rozgrywkę. W pierwszych turach gracze mogą się czuć troszkę zagubieni, jednak im dalej tym lepiej. W całej grze naszym zadaniem będzie zdobywanie punktów chwały. Będziemy je otrzymywać za pokonane wyzwania. Aby móc takowe wyzwania wykonywać, będziemy musieli zasięgnąć pomocy u doświadczonych podróżników. Wraz z siłą naszej perswazji będą wzrastać nasze możliwości na pozyskanie nowych kompanów. W swojej turze gracz może wykonać dwie akcje (może być dwa razy ta sama). Po pierwsze można zagrać daną kartę postaci jako aktywną (czyli gotową do wyruszenia na przygodę) i możemy skorzystać z jej akcji specjalnej. Drugą możliwością jest zagranie karty jako wyczerpanej i tutaj mamy dwie możliwości: albo wyruszamy na przygodę (każdy bohater cechuje się znajomością różnych terenów i aby wykonać dane wyzwanie musimy posiadać co najmniej tyle znajomości co na kafelku wyzwań) i wtedy obracamy każdego bohatera, który bierze udział w wyprawie, albo werbujemy. Werbunek również powoduje wyczerpanie naszych kart aktywnych, gdyż to właśnie oni będą przekonywać pozostałych wojów przy stolikach, że warto z wami wyruszyć. Na każdej karcie bohatera znajduje się siła perswazji jaką postać dysponuje oraz koszt werbunku czyli ile potrzebujemy punktów perswazji, by namówić rozmówcę do współpracy. Jest jeszcze akcja specjalna czyli zagranie jednej karty jako aktywnej i kilka tych samych kart jako wyczerpanych, co daje nam możliwość skorzystania z akcji postać tyle razy ile kart odrzuciliśmy. Gra trwa 9 rund, wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej punktów chwały na koniec gry.

Przyszła pora na ocenę gry. Graliśmy w nią w różnym gronie wiekowym i z różnym skutkiem. Bywały osoby, które długo planowały swoje ruchy, przez co Ci mniej cierpliwi zaczynali się denerwować, bywało też tak, że wszystko szło gładko. Zdania co do oceny gry są bardzo podzielone. Jedni bardzo polubili tę grę, a dla innych jest ona taka sobie. Wszystko zależy od podejścia graczy, gdyż Ci którzy są mniej cierpliwi to szybko się do tego tytułu zniechęcą, bo gra staje się (przynajmniej dla nas) fajniejsza z każdą rozegraną partią.

Gra jest regrywalna dzięki różnym układom kart na stole. Zdobywa z każdą kolejną partią, gdyż poznajemy już zdolności każdego z bohaterów, a co za tym idzie – budujemy swoje indywidualne ciągi akcji, które mogą doprowadzić, do tego że będziemy wykonywać naprawdę wiele różnych ruchów prowadzących do zwycięstwa. Jak dla nas jest to plus tej gry.


Gra jest kierowana do osób od 12 roku życia. Myślę, że to kryterium jest tutaj jak najbardziej trafne, gdyż młodsze dzieci będą mniej zainteresowane samą rozgrywką, a problemy na początku skutecznie jest zniechęcą. Chcielibyśmy zachęcić każdego fana gier karcianych do spróbowania swoich sił w Karczemne Opowieści, gdyż nas dawno tak jakaś gra nie poróżniła w kwestii oceny. Każdy musi spróbować i sam ocenić, ale jak dla nas to gra jest warta sprawdzenia :)


I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
4/6
III.
Oprawa graficzna
5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
4,5/6

Ocena Końcowa: 4,67


Nazwa: Karczemne Opowieści

Wydawca: Tailor Games

Wydanie: pierwsze

Rok: 2016

Sugerowana cena: 49,95 zł

Ocena: 4,67/6
 
Za grę dziękuję wydawnictwu Tailor Games
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive