Temat kolonizacji Marsa, podobnie jak
wikingowie, przewija się w wielu grach planszowych. Na rynku mamy takie tytuły,
jak Terraformacja Marsa, Pierwsi Marsjanie
czy kieszonkowy Pocket Mars. Ale czy odczuwacie przesyt tematem? My nie i
dlatego chętnie wzięliśmy na warsztat najnowszy tytuł wydawnictwa Sit Down! – Magic Maze on
Mars.
Magic Maze
on Mars to kooperacyjna gra planszowa dla 1-6 graczy w wieku 8+. W grze
będziecie sterować robotami, które zostały wysłane na tytułowego Marsa, aby
przygotować planetę na przylot pierwszych kolonizatorów. Waszym zadaniem będzie budowa dróg, zbieranie surowców
i wznoszenie kopuł mieszkalnych. Jeśli uda wam się to uczynić w wyznaczonym
limicie czasowym – zwyciężycie.

Czas skolonizować Marsa! Jak wspomnieliśmy, jest to gra kooperacyjna, więc
wspólnymi siłami i działaniami będziecie się starać doprowadzić powierzchnię
planety do dobrego stanu, aby mogli zamieszkać na niej pierwsi koloniści. A czy
powiedzieliśmy, że wszystkie swoje ruchy musicie wykonywać, nie porozumiewając
się werbalnie? Tak – musicie działać w absolutnej ciszy, ale spokojnie – jest
parę sposobów, aby móc się naradzić w trakcie gry. Zacznijmy jednak od
początku, czyli instrukcji. Ta jest napisana bardzo przystępnie i w bardzo
łatwy sposób wprowadza nowe zasady. Co więcej, autorzy gry wyraźnie zaznaczają,
że nie warto czytać całej instrukcji na raz, tylko zapoznać się z pierwszym
modułem i zagrać. Następnie nauczyć się kolejnego modułu i znów zagrać. I tak
aż opanujecie całą grę.
Pierwszy moduł wprowadza podstawowe zasady poruszania się po Marsie i
odkrywania nowych terenów. Kolejne wprowadzają użycie planszetki do komunikacji, budowanie mostów,
gospodarowanie kosmicznymi śmieciami i parę innych zasad, których nie wymienimy
teraz, tylko polecimy wam spróbować zagrać samemu. Warto zaznaczyć, że
wykonujecie swoje akcje jednocześnie. Główna mechanika opiera się na produkcji
surowców i ich transporcie, aby odblokowywać nowe tereny i budować mieszkalne
kopuły. Gra jest kooperacyjna, ale że pracujecie w kosmosie, gdzie dźwięk się
nie przenosi, nie możecie się komunikować słownie. Służy do tego znacznik "Zrób coś". Jeśli uważacie, że któryś
z graczy się ociąga z wykonaniem jakiejś akcji, stawiacie przed nim wspomniany
znacznik i stukacie w stół, aż dany gracz pojmie, że musi zareagować i wspomóc
drużynę. Dodamy tutaj, że każdy z graczy jest odpowiedzialny za konkretny kolor,
zdefiniowany na żetonie akcji. Może produkować surowce danego typu lub poruszać
się tylko po danej drodze. Zwyciężycie, jeśli w określonym czasie
wyprodukujecie surowce potrzebne, aby zbudować marsjańską kopułę mieszkalną i
doprowadzicie do niej kolonizatorów.

Praca pod presją czasu wcale nie ułatwi wam rozgrywki. Uciekające ziarenka
piasku, nieubłaganie przypominać wam będą, że pomimo odkrytych wszystkich kafli
terenów, musicie jeszcze wyprodukować surowce i dostarczyć na miejsce budowy.
Na szczęście z pomocą przychodzą tutaj Żetony Klepsydr, które po opłaceniu
kosztu, pozwalają zrobić pauzę w grze, byście mogli się naradzić.

Bardzo polecamy grę Magic Maze on Mars, bo jest to bardzo chaotyczny i
szalony, ale i zdecydowanie pozytywny tytuł kooperacyjny. Jednocześnie jest to bardzo
zabawna gra, bo dochodzi do wielu śmiesznych sytuacji podczas używania
znacznika "Zrób coś!". Gra
bardzo rozwija spostrzegawczość, refleks i pracę w grupie. Zagrajcie i
przekonajcie się sami!
Nazwa: Magic Maze on Mars
Wydawnictwo: Sit Down!
Rok wydania: 2019
Dziękujemy wydawnictwu Sit Down! za wysłanie egzemplarza recenzenckiego
Wydawnictwo: Sit Down!
Rok wydania: 2019
Dziękujemy wydawnictwu Sit Down! za wysłanie egzemplarza recenzenckiego

In the medium-sized box you will find a lot of components. We have here a
lot of wooden markers representing raw materials, space trash or snails. In
addition to these just mentioned elements, the game comes with cardboard
tokens, boards, hourglass and square tiles representing the area of Mars, on
which you will be moving. The most noticeable element is the large and red
marker (obviously), pleasantly named "Do something!" The whole game
looks very good, and we liked a well-designed, plastic mold to accommodate all
elements.

Working under time pressure will not make the game easier for you.
Escaping grains of sand in hourglass will inevitably remind you, that despite
all the Mars tiles discovered, you still have to produce materials and deliver
them to the construction site to build a dome. Fortunately, Sand Timer Tokens
come in handy, which, after paying the cost, allow you to pause the game so
that you can consult with the rest of the team on your upcoming moves.

We highly recommend Magic Maze on Mars, because it is very chaotic and crazy, but definitely a positive cooperative title. At the same time, it is a very funny game, because there are many funny situations while using the "Do something!" marker. The game develops perceptiveness, reflexes and teamwork. Play and see for yourself!