1 lip 2022

Wybierz się w daleką podróż z pingwinem Przemysławem! - recenzja gry Podróż w czasie

Są pewne nazwiska wśród autorów gier planszowych, których starym wygom nie trzeba przedstawiać. Jednak osoby, które poznają dopiero świat planszówek, mogą nie znać takich ikon, jakim jest między innymi Reiner Knizia. Jest to niemiecki matematyk, projektant gier planszowych. Autor ponad 200 tytułów, takich jak np. Pędzące Żółwie, Axio. W dzisiejszym artykule bierzemy na warsztat jedną z jego gier, w której matematyka łączy się z psychologią. I niech was nie zmyli ten naukowy wstęp — dziś opowiemy wam o grze dla dzieci pt. Podróż w czasie!

Podróż w czasie to gra kafelkowa typu memory dla 2-5 graczy w wieku 4+. Podczas rozgrywki razem z pingwinem Przemysławem wyruszycie w podróż w czasie i odwiedzicie różne, zaskakujące krainy. Przeżyjecie emocjonujące przygody, a im lepiej zapiszą się w waszej pamięci, tym większą będziecie mieli szansę na zwycięstwo! Podczas gry będziecie się starać zapamiętywać, jakie obrazki znajdują się przy krainach odwiedzanych przez pingwina Przemysława. Wygra osoba, która na koniec gry będzie miała najwięcej płytek z obrazkami.

W średniej wielkości pudełku mieści się sporo dobra - 5 dwustronnych plansz, 36 płytek z obrazkami, kostka K6, 15 żetonów emocji oraz figurka pingwina Przemysława. On też jest głównym bohaterem okładki i uwierzcie nam na słowo, że żadne dziecko nie przejdzie obok tego pudełka obojętnie. Ten przesympatyczny jegomość został narysowany ładną kreską, która zachęci dzieci do eksploracji zawartości. A i wszystkie ilustracje w grze są bardzo ładne i na pewno pobudzą wyobraźnię niejednego gracza. Bo na tym w końcu ta gra polega! Nie mamy żadnych uwag do wykonania i do komponentów, poza jedną. Chociaż plansze miejsc są dwustronne, to zdecydowanie czekamy na więcej - uważamy, że jest tu pole do popisu dla każdego ilustratora! Zatem jeśli nie doczekamy się dodatku, a będzie wam mało, to polecamy dorobienie kafli i narysowanie krain na własną rękę!

Przygotowanie gry jest szybkie — wymieszajcie plansze krain i połóżcie dowolną stroną na środku stołu w rzędzie. Płytki z obrazkami również przetasujcie i zostawcie zakryte w zasięgu wszystkich graczy. Kostka i pingwin Przemysław niech czekają, aż przy wszystkich krainach zostanie dołożony kafel z przedmiotem — pierwszy gracz losuje płytkę, pokazuje ją wszystkim graczom i kładzie ją obok dowolnej krainy, opowiadając przy tym krótką historię łączącą oba elementy. Następnie kolejny gracz robi to samo, aż we wszystkich krainach będą znajdowały się przedmioty. Jesteście gotowi rozpocząć przygodę wraz z pingwinem Przemysławem! W swojej turze rzucacie kostką, by zobaczyć, do której krainy przemieści się Przemek — przesuwacie jego figurkę o tyle krain, ile widnieje na wyniku z kostki. Następnie staracie się przypomnieć sobie, jaki obrazek znajduje się na płytce leżącej przy tej krainie. Jeśli gracz odgadł, to w nagrodę zdobywa tę płytkę, zachowuje ją do końcowego podliczania punktów i odkrywa nową. Biorąc kolejną płytkę ze stosu, pokazuje ją pozostałym graczom i opowiada nową historyjkę łączącą krainę na której stoi pingwin i obrazek z dokładanej płytki. Jeśli ktoś z was niestety się pomylił, to odkłada płytkę obok krainy i kończy swoją kolejkę. W obu przypadkach tura przechodzi na kolejną osobę. Gdy skończą się płytki do dokładania, gracz nie uzupełnia pustego miejsca i nie opowiada nowej historyjki. Gra się kończy w momencie, gdy Przemysław zatrzyma się na krainie, obok której nie ma płytki z obrazkiem. Wszyscy gracze liczą zdobyte płytki podczas rozgrywki, a wygrywa osoba, która ma ich najwięcej.

Ot, tyle. Prosty i przyjemny tytuł rodzinny. W grze istnieje również wariant z emocjami. W przygotowaniu do rozgrywki, dokładając żetony przedmiotów, musicie pamiętać o losowo położonym żetonie emocji. W trakcie partii, historyjki opowiadane przez graczy muszą oddawać emocje przedstawione na żetonie leżącym przy danej krainie. Jest to ciekawy wariant, bo może pomagać w opowiadaniu, a także uczyć dzieci podstawowych emocji.

Jak dla nas, jest to najlepszy tytuł typu memory wydany ostatnimi czasy. Prosta mechanika została wzbogacona o ciekawy „myk”, jakim jest zapamiętywanie przez opowiadanie historii związanych z obrazkami. Dzięki temu dzieci rozwijają wyobraźnię i mowę oraz zmysł gdzie trzeba połączyć dwa elementy, które nie mają ze sobą nic wspólnego, ale musimy powiedzieć o nich parę zdań. Ćwiczona jest technika zapamiętywania przez opowiadanie śmiesznych historii. A te wymyślają zarazem rodzice, jak i dzieci!

W grze mamy również element rywalizacji. Nie musimy chyba wspominać, że należy nie tylko wymyślać swoje historie, ale też słuchać innych, bo nie będziecie w stanie odgadnąć więszkości rozłożonych żetonów. Co za tym idzie, może nie udać się wam zdobyć punktów! Gra Podróż w czasie połączy graczy z różnych pokoleń i chociaż jest to gra dla dzieci — to dorośli też jak najbardziej przyjemnie spędzą czas z tym tytułem.

Wymyślanie historyjek i zgadywanie co zostało ukryte na planszy, daje dużo frajdy - zwłaszcza, gdy ktoś zapomniał, co krył żeton i próbuje lać wodę". Wartością dodaną jest wariant z emocjami, który pozwala ćwiczyć dzieciom ich rozpoznawanie i nazywanie. Zatem z gry ćwiczącej pamięć, mowę i wyobraźnię robi się narzędzie terapeutyczne. W instrukcji zawarty jest komentarz psychologa, który ciekawie tłumaczy, w jaki sposób rozwijają się obie półkule dziecka podczas gry w Podróż w czasie.

Bardzo polecamy grę Podróż w czasie jako zabawkę i pomysł do spędzenia czasu z dziećmi, ale też jako narzędzie do rozwoju umysłu najmłodszych. Ta niepozorna gra daje mnóstwo satysfakcji. Bardzo proste zasady, szybki czas rozgrywki to jej kolejne zalety. Jeśli szukacie gry dla swoich pociech, która zapewni dobrą zabawę, a w dodatku będzie uczyć, to trafiliście w dziesiątkę! Zdecydowanie polecamy!

Nazwa: Podróż w czasie
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Rok wydania: 2022
Grę najtaniej kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za wysłanie egzemplarza recenzenckiego


Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive