19 lut 2017

Gnaj do przodu albo giń! - recenzja gry Szalone Wózki

Czy nie chcieliście wziąć kiedyś udziału w zwariowanym wyścigu? A co jakbyśmy do tego dodali prowadzenie wózka w parach, na trasie przeszkody, a do tego rozbijające się po drodze wrogie pojazdy, które chcą nam tylko zaszkodzić? Jeśli kiedykolwiek chcieliście zabrać swojego partnera, przyjaciela czy znajomego na takową przejażdżkę to teraz macie ku temu świetną okazje! Zapraszamy Was na Szalone Wózki!

Szalone Wózki to imprezowa gra dla 3-8 osób, w której wcielamy się w kierowców tytułowych wózków. Naszym zadaniem jest wygranie wyścigu głównego, który poprzedzony jest kwalifikacjami. Jest to kolejna „szalona” imprezowa gra od wydawnictwa Portal (wcześniej mieliśmy do czynienia z Szalonymi Zegarkami).

Pudło ogromnych rozmiarów ma swoje uzasadnienie w zawartości. Zdecydowanie nie można rzec, że wypełnia je tylko powietrze, gdyż pod wieczkiem znajdziemy: 72 karty, żeton butelki, 4 duże dwustronne plansze toru, 1 dużą startową plansze toru, 16 żetonów doładowań, 29 żetonów przeszkód, 7 żetonów awarii, 7 żetonów wzmocnienia, 5 żetonów usprawnień, 9 desek rozdzielczych, 4 liczniki doładowania, 4 prędkościomierze, 8 zasłonek graczy, 4 drewniane wózki i kolorową instrukcję.

Wykonanie elementów jest na najwyższym poziomie. Zaczynając od planszy – jest ona wykonana solidnie, każdy z elementów do siebie dobrze pasuje, jest bardzo czytelna i kolorowa. Wszystkie żetony wykonane są bardzo dobrze, również kolorowo, przyjemnie dla oka, czytelnie. Deski rozdzielcze są bardzo klimatyczne i solidne, tak samo zresztą jak zasłonki, na których znajdziemy różne zabawne hasełka. Instrukcja napisana też w dobry sposób, przyjemnie się ją czyta i jest poparta przykładami, a to bardzo ważne w nauce zasad.

Skoro już o zasadach zostało wspomniane to postaramy się je Wam przybliżyć. Otóż w Szalonych Wózkach dobieramy się w pary (jest też opcja dla nieparzystej liczby graczy), w których zasiądziemy za sterami wózka. Nie jest to takie proste, gdyż nie możemy się ze sobą komunikować, a jedna osoba jest odpowiedzialna za hamowanie i skręcanie, a druga za przyspieszenie i atak (i parę jeszcze innych rzeczy). Ogólnie gra polega na świetnym, wręcz telepatycznym, porozumiewaniu się ze sobą. Jak będzie za wysoka prędkość to nie skręcimy, jak będzie za mała inicjatywa, to możemy nie mieć dobrego zasięgu, żeby strzelić itd.

W pierwszej fazie rozgrywamy kwalifikacje. Każda para siada naprzeciwko siebie i po dobraniu swoich desek rozdzielczych, prędkościomierzy i liczników doładowań zaczynamy zabawę. Na deskach rozdzielczych znajdziemy w sumie 10 pól, na które będziemy układać karty. Ilość kart zależna jest od naszej prędkości – im szybciej jedziemy tym mniej akcji jesteśmy w stanie wykonać. Po wygraniu pierwszego pola (inicjatywa) gracze przechodzą kolejno przez pozostałe 9, wykonując akcje. Będą to: akcja specjalna (2), wykorzystanie doładowania (3), akcja dla doświadczonych graczy (4), hamulec (5), przyspieszenie (6), skręt (7), strzał (8), doładowanie (9), naprawa (10). Po wykonaniu przyspieszenia od razu wykonujemy ruch i przemieszczamy swój wózek w kierunku w którym jest zwrócony o liczbę pól równą naszemu przyspieszeniu. Po drodze może się stać wiele rzeczy – możemy zderzyć się z innym wózkiem, możemy uderzyć w ścianę, możemy wpaść w pułapkę itp. Dlatego tak ważna jest komunikacja, bo jeśli chce skręcić to muszę umieścić karty o takiej wartości (do wyboru są wartości od 1-3), by były one co najmniej równe aktualnej prędkości. Gdy już sobie tak szczęśliwie dotrzemy do mety w kwalifikacjach to dostajemy od sponsorów różne usprawnienia, które mogą troszkę namieszać w rozgrywce, a do tego sami wybieramy sobie pole startowe. Następnie wymieniamy się z naszym partnerem deskami rozdzielczymi, dokładamy jeden tor i ruszamy w bój o zwycięstwo!


Tak mniej więcej prezentują się zasady rozgrywki. Jest to oczywiście skrócony opis, gdyż ciężko zmieścić tyle zasad w krótkim tekście. Jest jeszcze wspomniana opcja dla nieparzystej liczby graczy – otóż otrzymuje on podwójną deskę rozdzielczą a do tego żetony awarii i wzmocnień – w swojej turze losuje on po jednym żetonie i tak o to jedna akcja jest niedostępna, a druga wzmocniona o 1.

O wykonaniu już Wam wspomniałem wyżej, teraz pora na wrażenia. Otóż na początku przytłaczała nas trochę ilość zasad i możliwości, które można wykonać. Jednak gdy już je ogarnęliśmy to bawiliśmy się całkiem nieźle. Przede wszystkim w naszej grupie ceni się negatywną interakcję. Tutaj nie mogliśmy narzekać na jej brak, gdyż mogliśmy innych taranować, wrzucać ich na ścianę czy na przeszkody, strzelać do nich czy chwytać. Otóż można było się wręcz skupić na utrudnianiu innym i obrać takową drogę do zwycięstwa.

Często padały też wręcz oskarżenia w parach, co chwile było słychać „po co hamujesz?!”, „czemu nie skręcasz?!”, „czemu nie strzelasz?!” itd. Na szczęście mamy tak zgraną paczkę, że wszystko było obracane w żart i śmiech i nikt nie wyniósł złych emocji poza samą rozgrywkę, wręcz można powiedzieć, że mógł się wykrzyczeć, by potem być spokojnym.

Jak to po spotkaniach zawsze staram się pozbierać opinie na temat danego tytułu, gdyż wiem, że różne gry są różnie odbierane. Byłem mile zaskoczony, gdy każdy z współgraczy rzekł, że gra mu się podobała, nie dłużyła i chciałby zasiąść do niej kolejny raz. Moje zdanie jest takie samo – gra jest bardzo regrywalna dzięki dwustronnym planszom oraz pułapkom, więc każda rozgrywka toczy się inaczej, szczególnie że w każdym dniu ludzie mają różne plany na zwycięstwo.

Podsumowując – Szalone Wózki to świetna gra imprezowa, w której liczy się spryt, trochę szczęścia i umiejętność czytania w myślach innych. Polecam ją każdemu kto szuka dobrej i  ciekawej gry imprezowej (przy okazji ma odpowiednio duży stół) i mogę z czystym sumieniem zapewnić, że nudzić się przy tej grze nie będziecie!

I.
Klimat
5,5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
6/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 3 graczy
5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
6/6

Ocena Końcowa: 5,5

Nazwa: Osadnicy: Szalone Wózki

Wydawca: Portal

Wydanie: pierwsze

Rok: 2016

Sugerowana cena: 159,95 zł

Ocena: 5,5/6

Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Portal
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

My na Facebooku

Labels