13 lut 2017

Zdobądź swe podziemia! - recenzja gry Small World: Podziemia

Ostatnimi czasy w nasze ręce trafiają imprezowe gry od Rebela. Ktoś nie będący w temacie mógłby pomyśleć, że te wydawnictwo nie ma nic więcej do zaoferowania. Na szczęście tak nie jest. Rebel wydaje gry w wielu różnych gatunkach, a tym razem na naszym stole wylądował tytuł, który każdy planszówkowicz kiedyś słyszał. Otóż mamy przyjemność zaprosić Was do poczytania o Small World: Podziemia!

Small World: Podziemia to  gra strategiczna, w której będziemy kontrolować różne rasy, używać ich zdolności i kontrolować obszary. Gra jest samodzielną wersją gry Small World, której akcja tym razem dzieje się w tytułowych podziemiach. Do dyspozycji zostały oddane nowe rasy, nowe zdolności i nowe możliwości.

Zawartością pudełka możemy być bardzo zadowoleni. Pod wieczkiem znajdziemy: 2 dwustronne plansze, 15 płytek Ras, 165 żetonów Ras i Bestii, 5 kart pomocy, podręczny opis skróconej rozgrywki dla 5 graczy, 21 płytek zdolności specjalnych, wulkan, 9 Czarnych Gór, 9 Popularnych miejsc, 6 pradawnych relikwii, Wielki Przedwieczny, 8 zgrzybiałych pancerzy, 7 Srebrnych Młotów, 4 znaczniki zemsty, Torba wielu rzeczy, Balrog, Duch Lory Craft, Królewna, 106 monet zwycięstwa, 1 kość posiłków, znacznik rundy i instrukcja.

Jak sami widzicie elementów jest naprawdę sporo. Wszystko wykonane jest bardzo solidnie i kolorowo. Żetony są czytelne, jednak nie można do końca tego powiedzieć o mapie, czasem ciężko dostrzec granice. Choć wszystko jest utrzymane w kolorowej, bajkowej grafice to czasem jest to naszym zdaniem przerysowane.

Sama rozgrywka polega na kontrolowaniu obszarów i budowaniu swojego imperium. Zasad jest naprawdę sporo, więc nie będziemy Wam przedstawiać wszystkiego, jedynie zarysujemy o co chodzi. W skrócie mówiąc – przejmujemy obszary, zdobywamy punkty (monety) i tak budujemy swoje imperium. Wiadomo jednak, że na każdą rasę przychodzi kiedyś kres. Otóż na wyczuciu kiedy to nadejdzie polega ta gra. Jedną z naszych akcji jest możliwość zdecydowania o wymarciu naszej rasy, co spowoduje pozostawienie pojedynczych żetonów na planszy, ale jednocześnie rozpoczniemy rozbudowę imperium z nową rasą. Zdobywanie kolejnych terytoriów polega na układaniu na nich dwóch żetonów, plus dodatkowo tylu ilu przeciwników na nas czeka. Na planszy możemy również przegrupowywać swoje jednostki i mamy bardzo wiele różnych możliwości. Do tego dochodzą walki z bestiami za które możemy otrzymać relikwie czy popularne miejsca, które wprowadzają zmiany w różnych zasadach.

Gra jest ogólnie skomplikowana na start, a różnorodność kombinacji powoduje, że co chwile musimy zerkać do pomocy bądź instrukcji. Nie bez powodu zresztą pomoc gracza to nie jakaś mała kartka, a duża dwustronna karta wielkości instrukcji. Ma to swoje plusy i minusy. Plusem jest to, że zarówno na kartach pomocy jak i w instrukcji wszystko jest czytelnie opisane, minusem jest to, że po rozegraniu kilku, a nawet kilkunastu partii nadal musimy do takowych pomocy zerkać.

Small World: Podziemia cechuje się ciekawym mechanizmem łączenia cech ze stworami co czasem może stworzyć całkiem niezłe kombinacje. Ten mechanizm jednocześnie może powodować zachwianie w balansie samej gry. Gra ma też parę minusów. Choć polega ona w dużym stopniu na przepychaniu się i walce o terytoria to w tej walce jesteśmy wręcz bezbronni. Nie mamy wpływu czy przeciwnik przejmie nasz obszar czy nie, możemy jedynie w następnej rundzie go odbić.

Od czasu do czasu w grze powiewa nudą. Przede wszystkim jest to spowodowane małą możliwością planowania i samymi ruchami – dokładamy żetony, zabieramy terytorium, dostajemy punkty. I tak w koło Macieju. Gdy już się robi naprawdę ciasno na planszy wtedy mamy jakiś większy zryw akcji, ale ogólnie w dwie osoby gra się ciężko. Na 3-4 wypada to trochę szybciej, ale to też głównie ze względów, że terytoria są zajmowane szybciej.


Small World: Podziemia to ciekawa gra, która przyciąga kolorystyką i mechaniką, jednak dla doświadczonych graczy nie będzie ona dobrym wyborem. Jeśli szukacie czegoś bardziej rozbudowanego dla początkujących to Small World powinien Was przekonać do siebie. Small  World: Podziemia jest jednak grą trochę przekombinowaną i ciągłe spoglądanie do instrukcji/kart pomocy jedynie wydłuża rozgrywkę i nie daje takiej frajdy na jaką z pewnością była planowana.

I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
4,5/6
III.
Oprawa graficzna
4,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa: 4,75

Nazwa: Small World: Podziemia

Wydawca: Rebel.pl

Wydanie: pierwsze

Rok: 2016

Sugerowana cena: 179,95zł

Ocena: 4,75/6

Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Rebel.pl:
www.rebel.pl


Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

My na Facebooku

Labels