28 sie 2019

Słonie, lwy, klauni na stole – recenzja gry Ale cyrk!

W dzisiejszych czasach cyrk kojarzy się głównie z wysportowanymi akrobatami wykonującymi różne gimnastyczne ćwiczenia, a mniej z tresowanymi zwierzętami. Za to z nie byle jakimi ćwiczeniami! Od samego patrzenia na te akrobacje można dostać skurczu mięśni. Tymczasem wydawnictwo Granna powiększyło swoje portfolio wydawnicze o tytuł, w którym sami będziemy musieli trochę poćwiczyć (głównie refleks), aby zwyciężyć. Zapraszamy na krótką rozprawkę o grze Ale cyrk!

Ale cyrk! to zręcznościowo – logiczna gra planszowa dla dzieci. Przeznaczona jest dla 2-4 graczy w wieku 6+. W grze waszym zadaniem będzie zaprezentowanie skomplikowanych układów akrobatycznych przy pomocy drewnianych klocków z postaciami, próbując spełnić warunek zapisany na kartach. Pamiętajcie jednak, że liczy się zarówno zmysł równowagi jak i precyzja ruchów! Kto pierwszy wykona 7 zapierających dech w piersi akrobacji – zwycięża.

Zanim jednak weźmiemy się za skakanie po trampolinie, trzeba się porządnie rozgrzać, aby nie nabawić się kontuzji. I tak opiszemy wam pokrótce wykonanie gry Ale cyrk!. Nasi stali czytelnicy już doskonale wiedzą, że jesteśmy przeciwnikami zbędnego powietrza w pudełkach. Niestety, nie brakuje go i w tym tytule. Pudełko spokojnie mogłoby być kilka rozmiarów mniejsze. Na szczęście nadmiar powietrza rekompensuje jakość komponentów. Klocki z postaciami akrobatów są wykonane z solidnego kawałka drewna i spakowane w osobne woreczki strunowe. Duże karty są czytelne, a areny cyrkowe nadrukowane na grubszym kartonie. Ilustracje są przyjemne dla oka i spodobają się dzieciom, a drewniane postacie posłużą nie tylko za element gry, ale będą czasem przedmiotem osobnych zabaw najmłodszych.

Migiem wytłumaczymy wam zasady, bo są naprawdę proste. W czasie swojej tury gracz może wykonać jedną z dwóch dostępnych akcji. Może wybrać jeden klocek, który jeszcze nie bierze udziału w grze i postawić go na pustej arenie lub na już istniejącej wieży z klocków. Drugą opcją jest przeniesienie elementu już znajdującego się w grze. Można przełożyć pojedynczy klocek, część lub całość już istniejącej wieży. Ważnym jest, aby podczas przenoszenia zachować kilka reguł. Przede wszystkim, kiedy gracz przenosi wieżę, może ją trzymać tylko za jeden klocek (dzieciom można czasem odpuścić tę zasadę). Klocki muszą być stawiane w pozycji pionowej tak, aby stały równo jeden na drugim. Jeśli w którymś momencie układ klocków w dowolnej wieży spełnia warunek z czyjejś karty, to musi on krzyknąć hasło: „Ale cyrk!”. Jeśli gracz zareagował prawidłowo, to zachowuje on daną kartę jako punkt zwycięstwa, a następnie dobiera kolejną z ogólnej puli. Ten, któremu uda się jako pierwszemu zgromadzić 7 kart, wygrywa rozgrywkę.

Tak. Tak prosta jest gra Ale cyrk!. Małym utrudnieniem jednak jest to, że gdy wykonując akrobację, tj. przenosząc klocki z jednego na drugi stos, gracz upuści klocek lub strąci wieżę, to traci punkt zwycięstwa. A strącone klocki wracają do ogólnej puli i czekają na swoją kolej, aż znów ktoś je dołoży. Można by rzec, że gra Ale cyrk! to dziecięca wersja Jengi.

Gra sprawia wiele satysfakcji, a dzieci (małe i duże) niechętnie będą kończyły zabawę. Gra wciąga wszystkich. Dzięki prostym zasadom i krótkiemu czasowi rozgrywki pojawia się syndrom „jeszcze raz!”. Ciekawym, ale bardzo prawdziwym jest to, że Ale cyrk! świetnie nadaje się zarówno jako gra dla dzieci, szybki fillerek, a nawet i imprezówka! Tytuł budzi pozytywne emocje oraz chęć rywalizacji. Uczy także planowania, analizowania możliwości ruchów i sprawdzania na bieżąco, czy nie zostajemy w tyle za przeciwnikiem. Polecamy grę Ale cyrk! wydawnictwa Granna za jej uniwersalność i regrywalność. A po skończonej grze warto udać się do prawdziwego cyrku!

Nazwa: Ale cyrk!
Wydawnictwo: Granna
Rok: 2019
Sugerowana cena: 45zł
Dziękujemy wydawnictwu Granna za przesłanie egzemplarza recenzenckiego
Granna

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive