29 sty 2021

Poprowadź swe plemię do zwycięstwa! - recenzja gry Mezo z dodatkami

Przeróżne mitologie przewijają się w grach planszowych. Mamy przecież mitologie greckie (Cyklady), nordyckie (Blood Rage, Yggdrasil) czy celtycką (INIS). Tym razem chcielibyśmy się przyjrzeć grze osadzonej w mitologii Majów, którą w Polsce wydaje Portal Games. Tak, tak, zapraszamy Was do naszej recenzji gry Mezo.

Mezo to gra area control i dudes on a map, w której może brać udział od 2 do 4 osób (w wersji podstawowej). Czas jednej rozgrywki zależy od liczby graczy, ale trzeba liczyć około 90 – 120 minut. W Polsce gra ukaże się od razu z dodatkami: rozszerzenie dla piątego gracza, God Pack, Dusze dla Xibalby.

W dużym pudle z grą podstawową znajdziemy: 4 duże figurki Bogów, 68 figurek plemion (po 16 na gracza), 4 figurki Czempionów, 4 podkładki pod figurki Bogów, 6 podkładek pod figurki Czempionów, 4 karty umiejętności Bogów, 20 kart Bogów, 44 elementy Piramidy, 4 znaczniki PZ, 21 dwustronnych znaczników Dodatkowej Siły, 4 planszetki Plemienia, 1 dwustronną planszę, 24 Glify, 2 znaczniki Regionu Opuszczonego, 4 żetony Plemienia, 12 znaczników umiejętności Plemienia, 4 znaczniki Oddania, 1 wskaźnik Epki, 6 kafli Konfliktu, 12 znaczników wyboru Akcji, 5 żetonów Ołtarza, 1 żeton Regionu Błogosławionego, 9 kafli Gniewnego Boga, instrukcję.

W dodatkach znajdziemy także: w rozszerzeniu dla piątego gracza - 5 kart Boga, kartę umiejętności Boga, żeton przypomnienia, Figurkę Boga, podkładkę pod figurkę, 3 żetony Ołtarza, 3 kafle Gniewnego Boga, 11 elementów Piramid, 8 jednostek szamanów, 8 jednostek wojowników, 6 Glifów, 3 znaczniki wyboru Akcji, 3 znaczniki umiejętności Plemienia, Czempiona, podkładkę pod Czempiona, znacznik Oddania, planszetkę Plemienia, żeton umiejętności Plemienia, znacznik PZ, instrukcję. W dodatku God Pack: 4 nowych Bogów, 20 kart Bogów, 4 karty umiejętności Bogów, 4 żetony przypomnienia. W rozszerzeniu Dusze dla Xibalby: 15 kart Boga, 3 karty umiejętności Boga 3 figurki Bogów, 2 żetony przypomnienia Boga, 8 żetonów Ołtarza, 6 kafli Gniewnego Boga, 5 żetonów mocy Plemienia, 1 kafelek świętej Cenote, 12 kart Przepowiedni, 5 żetonów Przepowiedni, kartę monumentu, 12 kart Rytuału, 5 żetonów Miasta, 12 kart umiejętności Mściwych Bogów, 6 kart Mściwych Bogów, 3 znaczniki Mściwych Bogów, kartę Mściwego Kalendarza, kartę Mściwego Kodeksu, 2 dwustronne karty Zadania, 6 żetonów Zadania, instrukcję.

Jak widzicie, elementów w całym zestawie jest dość sporo, łącznie możemy mieć do wyboru aż 12 Bogów, co już samo w sobie wpływa nieźle na regrywalność (ale o tym potem). Wykonanie elementów jest naprawdę na wysokim poziomie – Bogowie są wykonani szczegółowo i robią wrażenie, mniejsze figurki również są wykonane bardzo dobrze. Żetony, plansza i inne elementy tekturowe są bardzo dobrej jakości i dobrej grubości. Ważna uwaga – elementy do dodatku God Pack zostały wydrukowane w Polsce (karty), więc różnią się nieco od tych z pozostałych dodatków, jednak nie przeszkadza to w rozgrywce, gdyż kart nie tasuje się z pozostałymi.

Zasady gry opiszemy bardzo skrótowo, gdyż gra trochę tych zasad ma. Naszym celem jest zdobycie jak największej liczby Punktów Zwycięstwa. Gra dzieli się na 5 etapów. Pierwszy z nich to początek Epoki – odkrywamy kafelek Gniewnego Boga (którego można używać, by dostać różne bonusy) oraz wybieramy umiejętność na naszej planszetce. Drugi etap to Etap Plemienia, w którym będziemy rozmieszczać Czempiona oraz po 3 jednostki na Region (w miejscach, gdzie nie ma naszego Czempiona). Kolejnym etapem jest Etap Boga – każdy z graczy przyzywa swojego Boga w wybrane miejsce na planszy i korzysta z jego umiejętności. Czwarty etap to Etap Konfliktów, czyli rozpatrujemy kolejno konflikty w regionach. Ostatni etap to Etap Końca Epoki – zdobywamy tutaj dodatkowe punkty oraz porządkujemy planszę.

W opisie zasad chcieliśmy się skupić szczególnie na Etapie Konfliktów, gdyż to tutaj jest całe „mięso” tej gry. Na początku tego etapu odkrywamy kafelek Regionu, w którym będziemy rozpatrywać konflikt. Następnie gracze dobierają 3 karty ze swojej talii, wybierają jedną i kładą ją zakrytą przed sobą, a pozostałe odkładają na wierzch talii, co powoduje, że wiemy, jakie karty przyjdą w kolejnej turze. Wszyscy gracze odkrywają swoje karty i zaczynając od gracza na lewo od tego, który ma w Regionie Czempiona (nigdy nie będzie dwóch Czempionów w jednym regionie) rozpoczyna się zagrywanie akcji. Na kartach Bogów są 3 akcje, gracz wybiera jedną i wykonuje ją na planszy. Akcje są przeróżne – pozwalają przesuwać jednostki, bogów, dodawać siłę itd. Każdy z graczy wykonuje dwie akcje oraz, jeśli ma Glif w Regionie, to może go zburzyć i wykonać trzecią akcję. Część z akcji wymaga obecności naszego Boga w tym Regionie, co bardzo determinuje rozgrywkę. Gdy wszyscy wykonają swoje akcje, to rozpatruje się konflikt na bazie posiadanej w nim siły – Czempion to 2 punkty, glif, szaman, wojownik to 1 punkt sił. Do tego dodajemy wszystkie inne bonusy i sprawdzamy, kto ma najwięcej. Gracz ten zdobywa bonus z kafla Ołtarza. Następnie sprawdzamy, kto ma najwięcej wojowników, a kto szamanów. Ci gracze kolejno odsyłają swoich wojowników/szamanów do Heroicznego Kodeksu/Nieśmiertelnego Kalendarza, zdobywając bonusy na nich opisane (+ na koniec gry dodatkowe punkty). Remisy rozstrzyga gracz posiadający Czempiona w danym Regionie. I tak rozgrywamy każdy Region po kolei (zgodnie z odsłanianymi kafelkami). Gra toczy się 3 epoki, potem następuje podsumowanie punktów i gracz z ich największą liczbą zostaje zwycięzcą.

Ok, trochę się rozpisaliśmy. Jeszcze tylko dodamy, że rozszerzenie dla piątego gracza wprowadza nowego Boga i nowy kolor gracza, tak by móc zasiąść w pięcioro do rozgrywki. God Pack to nowi Bogowie do wyboru. Największe zmiany wprowadza dodatek Dusze dla Xibalby, gdyż wprowadza wariant solo i 3 nowych Bogów oraz nowe żetony Ołtarza i Gniewnego Boga oraz Przepowiednie (nowe możliwości punktacji i akcji).

Czy Mezo jest grą, którą warto mieć w swojej kolekcji? Naszym zdaniem, jeśli lubicie gry area control i dudes on the map, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Występuje tutaj kilka ciekawych twistów. Po pierwsze punktacja – kafelki Ołtarzy w każdej rozgrywce są umieszczane w różnych regionach, a to wiele zmienia, bo do niektórych akcji wymagana jest Obecność Boga. Druga sprawa, to Region Błogosławiony – jest to Region, do którego nie wszedł żaden Czempion i będziemy tam zakrywać żeton Ołtarza żetonem, który daje określoną wartość punktową – tam rozpatruje się konflikt w zupełnie inny sposób. Kolejną fajną kwestią jest umieszczanie szamanów na polach kodeksu i kalendarza – daje nam to dodatkowe akcje i możliwości, nawet jeśli nie wygraliśmy konfliktu (na przykład mieliśmy 2 wojowników i 2 szamanów, a przeciwnik miał Czempiona z bonusem +1 i jednego wojownika – on wygrywa konflikt, ale to my umieszczamy nasze jednostki na bonusowych polach).

No i najciekawszym aspektem gry dla nas są Bogowie. Po pierwsze ich Obecność na planszy – umieszczamy ich w określonych miejscach i mogą być obecni w dwóch lub trzech Regionach (jest to oznaczone strzałkami). Każdy Bóg ma inną cechę – jedni przemieszczają jednostki, inni przywołują usunięte jednostki, inni zaś pozwalają dołożyć kolejnego wojownika czy szamana, jeszcze inni pozwalają wykonać kilka akcji. Bogowie odgrywają naprawdę dużą rolę w grze, możemy dla nich poświęcać jednostki (dostajemy wtedy punkty Oddania, które między innymi punktują na koniec gry).

W Mezo graliśmy w bardzo różnych składach zarówno ilościowych, jak i osobowych. Najlepiej jednak grało nam się na cztery osoby – było co robić na planszy, w grę tutaj wchodzi też trochę gry nad stołem – skoro osoba z Czempionem decyduje o remisach, to możemy się postarać ją przekonać, żebyśmy to właśnie my wygrali remis, a w zamian na przykład nie usuniemy w następnym ruchu jej jednostek. Jest tutaj bardzo dużo negatywnej interakcji i walki między graczami, mszczenia się (nie zawsze racjonalnego) i odgrywania na innych graczach.

Grając w Mezo, bawiliśmy się świetnie. Partie nowych osób wyglądały podobnie - „o ja chce tego Boga, bo wygląda super” - jednak każda kolejna partia to już bardziej planowanie, którym bogiem zagrać, by wycisnąć z niego jak najwięcej i dobrać taktykę, która nam pasuje. Z dodatkami mamy wybór z 12 Bogów, więc jest to naprawdę ogromna liczba i mocno wpływa na regrywalność. A skoro już o niej mowa – jest tutaj również kilka innych rzeczy, które na nią wpływają – przede wszystkim w każdej partii jeden Region będzie wyłączony z rozgrywki (w czteroosobowej 1, w trzyosobowej 2), za każdym razem inny. Mamy też żetony Ołtarzy, które wpływają na to, za co punktujemy w regionach (dodatki wprowadzają kolejne żetony). Mamy też Gniewnego Boga, którego żetony się zmieniają z rozgrywki na rozgrywkę. Mało? Mamy jeszcze karty Przepowiedni (w dodatku), które wprowadzają wspólne cele, mamy miasta, które mogą dodatkowo punktować lub być niszczone, mamy Rytuały, które mają wpływ na konkretne etapy rozgrywki, mamy święta Cenote czy moce plemion. Mamy także masę modułów do wyboru i zapewniam Was, że kombinacji rozgrywki jest naprawdę wiele i to jest wielki plus!

Mezo to świetna gra area control, która zagościła w naszej kolekcji na dobre. Jest to tytuł, którego się z pewnością nie pozbędziemy, gdyż różnorodność jest naprawdę duża, gra wbrew pozorom ma stosunkowo proste zasady do pojęcia, choć trochę ich jest. Do tego wygląda ona świetnie, wiemy że posłuży nam naprawdę długo. Z wielką chęcią wracamy do tego tytułu, szczególnie gdy mamy ochotę na dużą dawkę negatywnej interakcji!


Nazwa: Mezo, Mezo: 5 gracz, Mezo: Dusze dla Xibalby, Mezo God Pack
Wydawnictwo: Portal Games
Rok: 2021

Grę najtaniej kupisz TUTAJ

 
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przesłanie egzemplarza recenzenckiego 
Portal Games



Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive