6 lip 2021

Wszyscy na jednego, jeden na wszystkich — recenzja gry Anomaly

A co, jeśli faktycznie nie jesteśmy sami we wszechświecie i obce cywilizacje istnieją naprawdę? Światowa popkultura dała nam wiele tytułów, przedstawiających postacie z innych planet. Mniej lub bardziej przyjaznych ludzkiej rasie. Co prawda o kosmitach powstało już parę gier planszowych, ale dziś chcemy opowiedzieć o jednym z nowszych tytułów w tej tematyce, który może was miło zaskoczyć.

Anomaly to dedukcyjna gra planszowa dla 2-4 graczy w wieku 14+. Wcielacie się w role uczniów, pozostawionych samym sobie po tym, jak ich kosmiczny ośrodek badawczy został poddany kwarantannie po awarii systemów alarmowych i podtrzymujących życie. W grze występuje mechanika ukrytego poruszania się, bo jeden z graczy przybiera rolę tytułowej Anomalii i próbuje dorwać studentów, zanim oni dopadną jego.

Gra Anomaly nie jest jeszcze dostępna na polskim rynku, ale sądzimy, że to kwestia czasu. Grę do recenzji otrzymaliśmy od wydawnictwa StarlingGames, które współpracowało z naszym rodzimym Rebelem przy takich tytułach jak Everdell, czy mający swoją premierę już niebawem Tajemniczy Ogród. A o jakości gier i komponentów wydawanych przez Rebel bardzo rzadko można powiedzieć złe słowa. To samo się tyczy wydawnictwa StarlingGames. Anomaly przychodzi do nas w dużym pudełku bez wypraski. Ale spokojna głowa — komponentów nie jest na tyle dużo, aby była potrzebna. W grze mamy żetony, karty, małe figurki, kartonowe standy z postaciami, dużą planszę, zasłonki graczy, no i dobrze napisaną instrukcję. Naprawdę — jeśli chodzi o wykonanie komponentów, to jesteśmy pod wrażeniem. Dawno nie widzieliśmy tak grubych i solidnych kartonowych żetonów. Ilustracje także są świetnie narysowane i bardzo celnie oddają klimat opuszczonego statku kosmicznego.

Chociaż gra może się wydawać prosta, to wcale taką nie jest. W Anomaly trzeba mocno główkować i dedukować, ale o tym w dalszej części tekstu. Gdy już uporacie się z rozłożeniem gry, wytypujcie osobę, która wcieli się w rolę Anomalii. Pozostali gracze będą ścigającymi ją studentami. Rozdajcie jeszcze odpowiednie elementy każdemu graczowi w zależności od przyjętych ról i jesteście gotowi do gry! Rozgrywka jest podzielona na rundy, a te z kolei na tury graczy — raz grają studenci, raz Anomalia, raz studenci i tak dalej do momentu, aż skończy się runda. Ta z kolei kończy się, gdy graczom nie pozostaną 2 karty na ręce, oraz gdy Anomalii skończą się żetony akcji. Najpierw powiemy wam, co mogą robić studenci. Jak wspomnieliśmy — wykonują oni swoje akcje do momentu, aż nie zostaną im w sumie łącznie 2 karty. W swojej turze muszą oni zagrać kartę z ręki, aby wykonać jedną z dwóch podstawowych akcji (ruch albo śledzenie) lub z kilku akcji specjalnych. Każda akcja kosztuje studentów odrzucenie jednej karty, ale w przypadku użycia akcji specjalnej — karta trafia nie na stos odrzuconych kart, lecz do rąk Anomalii, która od tej pory może korzystać ze swoich akcji z danej karty. Nie ma zdefiniowanej kolejności wśród studentów — za każdym razem, gdy przyjdzie ich kolejka, decydują oni, kto wykona akcję. Jednak ich wszelkie narady odbywają się na głos, co Anomalia może skrzętnie wykorzystywać. Ta z kolei wykonuje swoje akcje, odrzucając żeton akcji, który pozwala na wykonanie jednej podstawowej (ruch lub jedzenie) i/lub jednej specjalnej czynności. Na koniec każdej rundy studenci dociągają nowe karty na ręce, Anomalia odzyskuje żetony akcji, a także promieniowanie zwiększa swój zasięg i każdy, kto stoi w jego obrębie, otrzymuje obrażenia! W ten sposób gra toczy się do momentu, aż poziom życia studentów bądź Anomalii spadnie do zera.

No ale czy tylko to promieniowanie odejmuje punkty życia graczom? No nie. Każda strona ma swoje specjalne akcje, dzięki którym może ranić przeciwnika, zastawiać pułapki i przynęty, a w przypadku Anomalii — opętać studenta, teleportować się, czy tworzyć wyładowania elektryczne. Co więcej, Anomalia może ewoluować i dostać dodatkowe specjalne właściwości w trakcie gry, przez co staje się jeszcze bardziej niebezpieczna. Jako że główna mechanika gry Anomaly to tzw. ukryte poruszanie się, kluczem do sukcesu jest wyważone wybieranie akcji dających informacje o pozycji graczy oraz takich, które zadają obrażenia. Oprócz tego jesteście skazani sami na siebie!

Gra Anomaly jest grą jeden na wszystkich, wszyscy na jednego, w której jeden gracz wciela się w tytułową Anomalię, a pozostali gracze próbują się dowiedzieć, co opętało ich statek naukowy i pokonać „to coś”. Bardzo nam się podoba mechanika hidden movement, gdzie wszyscy gracze są schowani i nikt nie wie, gdzie znajduje się przyjaciel czy wróg. Nawet jeśli jesteście w tym samym pokoju… W grze trzeba bardzo dużo dedukować i kombinować, gdzie może się aktualnie znajdować przeciwnik. Ciekawym aspektem jest to, że możecie na głos omawiać swoje ruchy, plany itp. A gracz grający Anomalią może tego słuchać i wyciągać swoje wnioski.

W grę Anomaly polecamy grać zdecydowanie w pełnym czteroosobowym składzie, niż w dwie osoby. Gra lepiej działa i jest więcej możliwości kombinowania. Pod względem regrywalności nie powala, bo karty umiejętności specjalnych są takie same, a ich liczba nie jest duża, więc zmieniać się tylko będzie taktyka graczy na daną rozgrywkę, a ta zależy od tego, jak się karty potasują. Zauważyliśmy również, że gra nie wybacza błędów i warto się uczyć na nich. Jeśli jakieś popełniliśmy nieświadomie na początku rozgrywki (np. zbyt szybko pozbyliśmy się mocnej karty), mogą się prędzej czy później obrócić przeciwko nam.

Mimo tego bardzo polecamy grę Anomaly wszystkim, którzy lubią gry dedukcyjne. To, co nam się najbardziej spodobało, to napięcie wynikające z podstawowej mechaniki zabawy w kota i mysz. Do tego dochodzą jeszcze klimatyczne ilustracje opuszczonego statku kosmicznego! To tylko dodało wrażenia, jakbyśmy się znajdowali na pokładzie Nostromo. Zdecydowanie polecamy sprawdzić tę grę!

 Nazwa: Anomaly
Wydawnictwo: Starling Games
Rok wydania: 2019

Dziękujemy wydawnictwu Starling Games za wysłanie egzemplarza recenzenckiego

Anomaly is a deductive board game for 2-4 players aged 14+. In the game you become students left alone in deep space, after their interstellar research facility was quarantined, following the failure of alarm systems and life support. The game features a hidden movement mechanic, because one of the players takes the role of the Anomaly and tries to get the students before they catch it.

Anomaly is not yet available on the Polish market, but we think it's just a matter of time. We received the game for review from the Starling Games publishing house and based from our experience - we expected nothing but best quality of the game and its components. The anomaly comes to us in a large box without a molding. But don't worry - there are not so many components. In the game we have tokens, cards, small figures, cardboard stands with characters, a large board, player curtains and a well-written instruction. Really - when it comes to the quality of the components, we are impressed. It's been a long time now since we have seen such thick and solid cardboard tokens. The illustrations are also well drawn, and they accurately reflect the atmosphere of an abandoned spaceship.

Anomaly is a one-on-all, all-on-one game, in which one player takes role of the Anomaly, while the other players try to find out what has possessed their spaceship and overcome "that something". We love the hidden movement mechanic, where all players are hidden, and no one knows where a friend or an enemy is. Even if you are in the same room ... In the game you must deduce a lot and figure out where your opponent is. An interesting aspect is that you can discuss your moves, plans etc. aloud, and the Anomaly player can listen to it and draw his conclusions.

We recommend playing Anomaly with a full squad of four, rather than with only two people. The game works better and there are more strategic options. In terms of replayability, it is not overwhelming, because the special skill cards are the same and their number in the box is not impressive. The only thing which is random are the mentioned skill cards when you shuffle those. We also noticed that the game does not forgive mistakes and it is worth learning from them. If we done something unconsciously at the beginning of the game (e.g. we got rid of a strong card too soon), sooner or later it may turn against us.

Nevertheless, we highly recommend Anomaly to everyone who like deduction games. What we liked the most was the tension resulting from the basic mechanics of playing cat and mouse. In addition, there are also these awesome illustrations of an abandoned spaceship! It only made us feel like we were on board of the Nostromo. We strongly recommend checking out this game!

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive