20 lis 2016

Uszczęśliwiaj ludzi i omijaj złego króla! - recenzja gry Pestka, Drops, Cukierek

Dziś chcielibyśmy Wam przedstawić grę rodzinną, która powstała na podstawie książki. Ukazuje ona (gra) świat ekonomii w bardzo przystępny sposób – pokazuje jak działa popyt, podaż jednocześnie opowiadając ciekawą historie. Chodzi o grę wydawnictwa Granna mianowicie o Pestka, Drops, Cukierek.

Kiedyś w recenzji wspominaliśmy, że Granna charakteryzuje się rodzinnymi grami i tutaj mamy na to kolejny dowód. Świetna, ciekawa gra, w której otrzymujemy trochę kooperacji, trochę strategii, ale przede wszystkim – możliwość poprawy czyjegoś życia. Oczywiście życia podopiecznych w grze, ale daje to bardzo realny podkład do przełożenia na życie prawdziwe.

Pod kolorowym pudłem naszym oczom ukarzą się: 158 kolorowych żetonów, 6 drewnianych pionków, płócienny woreczek, planszę do gry oraz instrukcje. Wszystko jest wykonane bardzo solidnie, kolorowo i w przystępny sposób.

Czy gra jest trudna? Otóż nie. Wymaga ona umiejętności decyzyjnych, ale nie na bardzo wysokim poziomie. Otóż nie mamy określone co ile pól mamy się poruszać – decydujemy o tym sami. Naszym zadaniem będzie przekształcanie cukierków, włóczek i kredek w ciastka, rękawiczki i obrazki. W jaki sposób? Stając na odpowiednim polu możemy wymienić dowolna ilość danych żetonów na gotowe produkty. Przy domkach wyłożonych na środku planszy ukazane jest zapotrzebowanie ich mieszkańców. Gdy mamy odpowiednią ilość towarów możemy wybrać się na targ i sprzedać im to czego potrzebują – otrzymujemy za to tyle pieniędzy ile ukazane jest na kafelku. 
Żetony możemy zdobywać dzięki stanięciu na zaspie śnieżnej – wtedy losujemy 3 żetony. Gdzie jest kruczek? Otóż na planszy nie można się cofać, a polem ostatnim jest Zamek, w którym urzęduje zły Król. Pobiera on od nas daninę, przez co musimy odpowiednio zarządzać tym co mamy. Przy każdym ruchu proponujemy pozostałym graczom wymianę jednego żetonu za opłatą jednej monety. Gra kończy się, gdy „smutnych” domków jest mniej niż graczy (wygrywają gracze) lub gdy skarbiec króla się zapełni (przegrywają wszyscy). W przypadku zwycięstwa – wszyscy graczy liczą swoje monety i osoba z największą ich ilością wygrywa.

Pestka, Drops, Cukierek to gra oparta na książce popularnego polskiego autora – Grzegorza Kasdepke. Świetnie oddaje ona klimat zawarty w utworze, a kolorowe żetony pozwalają się wczuć w grę. Jest to tytuł skierowany raczej do dzieci, którzy pod okiem rodziców uczą się zarządzać zasobami i pomocy innym.

Nas osobiście gra nie porwała, ale graliśmy z osobami, które były nią bardzo zainteresowane. Będziemy ją również oceniać z perspektywy gry dla dzieci, bo dla nich właśnie jest stworzona. Jeśli chodzi o grafiki to są ciekawe, przystępne dla oka i nie przeszkadzają w rozgrywce, jednocześnie wręcz prowadzą do automatyki, gdyż wiemy co gdzie zrobimy, bez zastanawiania się. Ważnym aspektem jest czas tłumaczenia zasad – zrobimy to w 2-3 minuty i to w taki sposób, że wszystko jest jasne.

Nam spodobała się mechanika (i dzieciom też), gdyż to sami decydujemy czy teraz zrobimy ciastka, włóczki, rękawiczki czy może wybierzemy się na targ. Nie „sterują” nami żadne kostki, kartki itd. Losowość ogranicza się do wyciągania z woreczka żetonów z surowcami. Daje to jednak dodatkowej frajdy dzieciakom.


Na koniec powiem tak – jeśli jesteście (lub Wasze pociechy są) fanami książek Pana Grzegorza to tę grę musicie mieć. Jeśli szukacie ciekawego tytułu dla dzieciaków to mogę Wam ją z czystym sumieniem polecić. Gra jest ciekawa, fajna i stosunkowo szybka (około 30min), więc z pewnością będziecie do niej wracać.


I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
4,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
4,5/6

Ocena Końcowa: 4,75

Nazwa: Pestka, drops, cukierek

Wydawca: Granna

Wydanie: pierwsze

Rok: 2016

Sugerowana cena: 99,95 zł

Za grę dziękuję wydawnictwu Granna
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

My na Facebooku

Labels