9 paź 2019

Udawaj i kombinuj! - recenzja gry Klub Detektywów

Przez ostatnie kilka lat spotkaliśmy się z wieloma produkcjami, które oparte były na dopasowywaniu/oddzielaniu pięknie zilustrowanych kart. Czy to Dixit (i jego dodatki), czy Tajemnicze Domostwo, czy Muza, której jesteśmy patronem. W ostatnim czasie na rynku pojawił się mocny gracz w postaci Klubu Detektywów. Już jakiś czas temu mieliśmy okazję zagrać w angielskie wydanie tej gry, a teraz mamy przyjemność zrecenzować dla Was wydanie polskie, za które odpowiada foxgames.pl.

Klub Detektywów to pięknie zilustrowana gra (przez M81 studio, autorów grafik do m.in. 51 stan Sojusznicy, Cienie Amsterdam czy dodatków do Tajemniczego Domostwa) dla 4-8 graczy. Jedna partia to około 45 minut, a według autorów minimalny wiek to 8 lat. W oryginale gra wydana była w metalowej „puszce”, Foxgames postawił jednak na karton i naszym zdaniem bardzo dobrze – łatwiej jest przetrzymywać grę na półce.

Zawartość pudełka to 168 pięknych kart dowodów, 68 żetonów punktów zwycięstwa, 8 żetonów głosowania, 8 znaczników graczy, 7 notatników, 1 ołówek. Choć wydaje się skromnie, to trzeba zaznaczyć, że żetony są bardzo grube, a karty dowodów mają wymiar taki jak w Dixicie. Karty są bardzo ładne, czasem trzeba się nieźle przyjrzeć, by niektóre szczegóły i „smaczki” dostrzec.

Zasady gry są proste, choć sama gra wymaga niezłego kombinowania. Każdy z graczy otrzymuje 6 kart, losowo wybiera się aktywnego gracza (otrzymuje on ołówek i notatniki). Aktywny gracz patrzy na swoje karty, wybiera hasło/wyrażenie, i zapisuje w notatnikach, ale jeden zostaje pusty. Aktywny gracz tasuje notesy i losowo rozdaje graczom. Następnie zagrywa jedną kartę, która będzie pasować do hasła. Pozostali gracze mają te samo zadanie – pamiętajcie jednak, że jest wśród Was agent, który musi się domyśleć, jakie jest hasło! Gdy wszyscy wyłożą już po 2 swoje karty, przechodzimy do dyskusji. Każdy z graczy, począwszy od aktywnego, tłumaczy, dlaczego wybrał daną kartę i czemu dołożył ją do tego hasła. Gdy zakończy się dyskusja gracze obstawiają, kto jest agentem. I teraz – jeżeli przed agentem leży więcej niż 1 żeton głosowania, to ani agent, ani aktywny gracz (!) nie otrzymują żadnych punktów, a każdy gracz, który dobrze obstawił agenta otrzymuje 3 punkty. Jeżeli zaś przed agentem jest 1 lub mniej żetonów głosowania, to agent otrzymuje 5 punktów, a aktywny gracz 4 punkty. Gramy do czasu aż każdy będzie agentem (raz lub dwa, w zależności od liczby graczy), a na koniec sprawdzamy, kto ma najwięcej punktów – ten gracz zostaje zwycięzcą.

Jak sami widzicie gra jest prosta, ale wymaga kombinowania. Po pierwsze, trzeba mieć gadane, jeśli ma się być agentem. Po drugie, karty są tak „rozbudowane”, że kreatywne osoby zawsze coś na nich dopasują do żądanej kategorii. Agent musi się wysilić, szczególnie jeśli siedzi jako jeden z pierwszych graczy, bo tutaj mocno strzela w ciemno. Jeśli siedzi jako jedna z ostatnich osób, to jest mu już dużo łatwiej, bo może dopasować jakiś element wspólny i pójść tym tropem (choć i tak to bywa mylne).

Klub Detektywów jest dla nas grą, która jest ciekawsza od zwykłego Dixita, gdyż dochodzi tutaj rola agenta, co staje się bardzo ciekawym twistem! Agentowi może pomóc również gracz, który paradoksalnie zbytnio stara się utrudnić innym życie, przez co on sam zostaje podejrzany. Z drugiej strony, jak agent jest wygadany, to nie raz potrafi przekonać graczy, że specjalnie wybrał karty, które do kategorii pasują „tak sobie”.

Klub Detektywów to gra, która z pewnością zostanie z nami na długo. Ciekawa, szybka i emocjonująca rozgrywka to z cechy, które idealnie oddają tę grę. Nieraz w sieci widzieliśmy opinie, że to wręcz „Dixit killer” i w pewnym stopniu się z tym zgadzamy! Zdecydowanie polecamy ten tytuł, więc koniecznie sprawdźcie go przy najbliższej okazji!

Nazwa: Klub Detektywów
Wydawnictwo: FoxGames
Rok: 2019


Grę najtaniej kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Foxames za przesłanie egzemplarza recenzenckiego



Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive