15 cze 2015

Zgarnij swój szmal! - recenzja gry Szmal

Wystaw najgroźniejszych gangsterów, zdobądź jak najlepsze własności, zgarnij jak najwięcej szmalu w nowej grze od Rebel.pl – Szmal. A jaką Ty podejmiesz strategię?

Gra Szmal to karciana gra, której twórcą jest Donald X. Vaccarino – osoba, która stworzyła grę Dominiom. Tym razem nie postawiono jednak na klimaty fantasy - gra została osadzona realiach amerykańskich ulic z lat 60.

Zasady gry są jasne, choć trzeba rozegrać kilka partii, aby w pełni je zrozumieć i nie musieć korzystać z instrukcji. Na początku każdy z graczy otrzymuje po 12 kart. Z tej puli każdy wybiera po jednej, a następnie przekazuje karty do gracza po swojej lewej stronie. Znów wybieramy jedną kartę z otrzymanej talii. Gdy wreszcie mamy trzy karty na ręce, rozpoczynamy właściwą rozgrywkę. 
Teraz każdy gracz zagrywa jedną kartę rewersem do góry, a następnie wszyscy, jednocześnie odwracają swoje karty. Efekty opisane na kartach rozpatruje się według numerów kart – od najniższych.

Karty dzielą się na 3 rodzaje: gangsterzy, akcje, własności. Karty gangsterów przedstawiają wizerunki bandziorów, którzy będą nam potrzebni do zagrania innych kart. Na kartach akcji znajdują się opisy działań, dzięki którym możemy szybko się wzbogacić bądź pokrzyżować plany przeciwników. Najczęściej po zagraniu karty te są odrzucane na stos kart zużytych. Karty własności to nic innego jak nasze przykrywki, dzięki którym zdobywamy pieniądze. Są to długotrwałe inwestycje, które leżą przed nami do końca rozgrywki (chyba, że zostaną nam zabrane, przez zagranie kart akcji).

Gra dzieli się na 12 rund, w tym 10 rund właściwych (w pierwszych 2 tylko pobieramy karty, ale nie zagrywamy). Po rozegraniu ostatniej rundy gracze zliczają swój szmal i ten z największą jego ilością staje się nowym bossem i wygrywa rozgrywkę.

Do zwycięstwa można iść wieloma drogami, jednak z każdą rozgrywką zmienia się strategia. Jest to spowodowane faktem, że w każdym rozdaniu mamy do dyspozycji tylko określoną ilość z 80 dostępnych kart. W grze dla 2 osób liczy się dobra pamięć; można budować strategię na podstawie kart, które się już widziało, choć to nie zawsze musi się udać. W przypadku większej ilości przeciwników planowanie zaczyna być znacznie trudniejsze, gdyż karty, które do nas trafią, są już przebrane przez przeciwników i nie wiemy, które do nas wrócą.
 
Cóż mogę Wam powiedzieć na temat mojego odbioru tej gry? Wciągnęła mnie. Myślę, że to najlepsze określenie, jakiego mogę użyć. Najpierw było „zagrajmy jeszcze raz, żeby lepiej poznać zasady”, a po chwili się okazało, że człowiek już nie patrzy na instrukcje od ostatnich 6-7 gier. Gra na początku wydawała się nudna, szczególnie dla dwójki graczy, jednak z czasem zyskała ona znacznie w moich oczach. Zmusza nas do myślenia i planowania, a tego właśnie wymagam od gier.

Wykonanie gry jest dobre. Karty wykonane ładnie i solidnie, żetony w kształcie amerykańskiego znaku dolara – wszystko to bardzo pozytywnie wpływa na końcowy odbiór gry.

Jedyny aspekt, który trochę mnie dziwi to minimalny wiek graczy. Wynosi on 14 lat, a ja (osobiście) uważam, że jest zaniżony. 
Nie chodzi tu o zasady czy złożoność gry, ale o jej tematykę. Morderstwa, panienki do towarzystwa to nie tematy dla dzieciaków w tym wieku. Innych minusów nie znalazłem, a gra bardzo mi się spodobała.

Zdecydowanie polecam tę grę. Jest ona bardzo dobra na imprezy, można w nią fajnie grać w dwie osoby, jak i w większym gronie (max 5 osób).Wymaga ona skupienia, planowania, ale dostarcza jednocześnie wiele radości. Często zdarza się, że grę przegrywamy, bo „zabrakło tej jednej karty”, którą właśnie nam zgarnął nasz przeciwnik. Serdecznie polecam wszystkim!


 Nazwa: Szmal

Wydawca: Rebel.pl

 Rok wydania: 2015

 Edycja: Pierwsza

 Sugerowana cena: 89,95zł

 Ocena: 9,5/10 

 Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Rebel.pl

www.rebel.pl


0 komentarze :

Prześlij komentarz