12 lut 2021

Pomożesz odbudować Pragę? - recenzja gry Praga Caput Regni

Pod koniec stycznia Portal Games zapowiedział gry na 2021 rok czym praktycznie „pozamiatał” i jest to zdanie wielu fanów gier planszowych. Z najgłośniejszych tytułów to DUNE na bazie Detektywa, autorska gra Joanny Kijanki (na bazie Jakuba Wędrowycza) czy Clash of Culture. Oczywiście nie zabrakło też gier dla fanów euro: Tekhenu, Bonfire czy Praga Caput Regni. I właśnie ten ostatni tytuł chcielibyśmy dziś Wam zaprezentować.


Grę Praga Caput Regni otrzymaliśmy od oryginalnego wydawcy – Delicious Games – za co serdecznie im dziękujemy. Sam tytuł to eurogra autorstwa Vladimira Suchego (Podwodne Miasta, Pulsar 2849, Klub Utracjuszy) dla 1 – 4 graczy, w której przyjdzie nam rozbudowywać tytułową Pragę. W pudełku z grą znajdziemy: planszę główną, 4 plansze Graczy, 6 kafli Akcji, 4 planszę Akcji, 9 łączników, 4 znaczniki punktacji, 4 piony, 44 kosteczki graczy, 30 kafli ulepszeń, 36 kafli budowli, 36 kafli muru, 8 żetonów produkcji, 24 kafle Technologii, 2 arkusze pomocy, trójwymiarowy Mur Głodowy, trójwymiarową Katedrę, 6 alternatywnych kafli do Muru i Katedry, 3 kafle Traktu, Most Karola, 12 kafli Mostu, 11 kafli targowisk, 30 znaczników premii, 8 znaczników premii o wartości 3, 2 kosteczki tury, 6 żetonów Złotych Okien, 14 żetonów Srebrnych Okien, 12 żetonów Jaj, 4 żetony Jaj o wartości 3, żeton o wartości 5 PZ, instrukcja.

Wykonanie? Piękne. Obłędne. Dobra jakościowo tektura elementów 3D, które można skleić zgodnie z instrukcją (wyciąga się jedynie „plecki” by wszystko weszło do pudełka). Plansza duża, zrobiona z pomysłem, by składała się tak, aby nie zgniatać koła akcji które jest wystające. Żetony solidne, grube, tak samo planszetki graczy które składa się z dwóch elementów i mocuje łącznikami. Wykonanie jest na bardzo wysokim poziomie, zdecydowanie nie ma tu sytuacji z Podwodnych Miast gdzie dobra gra miała średnie/słabe komponenty.

Zasad w Pradze jest sporo, ale sama tura gracza jest prosta. Otóż w swojej turze gracz: wybiera akcję z dźwigu/żurawia (koła akcji) – jeśli trzeba to opłaca się koszt w złocie, wykonuje daną akcję i opcjonalnie akcję dodatkową, obraca koło o jedną pozycję i odkłada kafelek akcji w pierwsze wolne miejsce na czerwonym tle. Akcji głównych jest 6: budowanie muru, budowanie budowli, ulepszenie akcji, budowanie Traktu, Zbieranie/Rozwijanie kopalni. Zbieranie/Rozwijanie kopalni złota/kamienia wygląda tak samo, mamy przy tym dwie opcje: wziąć jeden surowiec i zbudować daną kopalnię albo zebrać wszystko leżące po lewej stronie od naszej kosteczki na torze danej kopalni. Ulepszanie akcji pozwala nam położyć jeden z wybranych kafelków ulepszeń na naszej planszetce z akcjami i może to dać kilka bonusów – od tego że przy wykonywaniu ulepszonej akcji będziemy mieli dodatkowe bonusy, po to że jak potem dobrze dołożymy inne kafelki to możemy zdobyć różne żetony występujące w grze. Budowanie muru pozwala, po opłaceniu, na dołożenie kafelka do naszej planszy akcji i również daje nam różne bonusy – od przesuwania swojego piona na Murze Głodowym, przez różne jednorazowe, nadrukowane efekty, po bonusy za sąsiadowanie (jak przy ulepszaniu akcji). Budowanie budynków pozwala położyć dany kafelek budynku na planszy, co da nam bonusy i punkty – może też spowodować zamknięcie targowiska, a wtedy sprawdza się przewagę przy danym targowisku i zdobywa różne bonusy, mogą również spowodować otrzymanie różnych żetonów bonusowych. Budowanie Traktu pozwala przesunąć swój pion od prawej do lewej na torze traktu , co daje najpierw różne jednorazowe bonusy, a potem pozwala wejść na Most Karola, co może nam dać punkty na koniec gry. W każdym momencie możemy wydać dwa złote okna (lub 1 złote i 1 srebrne) aby wykonać dodatkową akcję czyli dodatkowo jedną z 6 głównych. Koło akcji wyznacza liczbę rund do końca rozgrywki. Na koniec wszyscy podliczają swoje punkty z wielu wielu miejsc, łącznie z tymi, które uzyskaliśmy w trakcie rozgrywki i gracz z największą liczbą zostaje zwycięzcą.

Powyżej bardzo skrócone zasady. Oj, naprawdę bardzo. Po powyższym można stwierdzić, że „meh, dwie akcje i po turze”, a naprawdę wygląda to tak że czasem myśli się po 5-10 minut co wybrać by zdobyć dodatkowe punkty/surowce itd. Mnogość miejsc do punktowania sprawia, że z jednej strony chcemy zdobyć wszędzie po trochu, ale gra ma naprawdę krótką kołderkę i po prostu nie jesteśmy w stanie wszędzie być i zdobyć maksa.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem są Mur Głodowy i Katedra. Po pierwsze robią świetne wrażenie w opcji 3D (można też grać bez tego, gdyż są nadrukowane na planszy odpowiednie traki). Budowanie murów i budynków pozwala na przesuwanie się w poziomie po tych torach, co powoduje, że żetony bonusowe będą więcej warte na koniec gry. Ale twist jest taki że: kafle muru pozwalają na przesuwanie się na torze muru („niebieskim”), ale mogą dostarczać czerwone żetony bonusów i odwrotnie – budynki dają nam poruszanie się na czerwonym torze, ale mogą dać niebieskie żetony, co sprawia że musimy rozwijać jedno i drugie. Jednak poruszanie się w poziomie to nie wszystko – można poruszać się w pionie poprzez wydanie dwóch srebrnych Okien, co skutkuje dodatkowymi punktami na koniec gry oraz w przypadku Katedry na dobranie żetonu Mostu, który pozwoli nam punktować za różne inne rzeczy (na przykład liczbę surowców czy poziom kopalni).

Punktacji jest naprawdę sporo, zaczynając od naszej pozycji na Murze Głodowym i Katedrze, po obecność na pieczęciach, Mostach, przy Targowiskach, za posiadane Mury, pozostałe Jaja, zebrane żetony bonusowe po punkty Akademii. Te ostatnie też również są przedstawione za pomocą dwóch torów – jeden to Tor Technologii a drugi to Uniwersytet. Na koniec mnożymy pozycję na Torze Technologii przez liczbę na której stoi nasza kosteczka na Uniwersytecie.

Praga Caput Regni skradła nasze serca. Graliśmy zarówno w 2 osoby (około 2,5h z tłumaczeniem i rozkładaniem) jak i w 3 osoby (około 2,5h samej rozgrywki) i wszyscy podzielają tę opinię – gra jest świetna. Po pierwsze to że mamy bardzo wiele możliwości punktowania. Po drugie jest to też pewien wyścig – dobrze jest być pierwszym na moście (największy wybór możliwości punktacji na koniec), dobrze jest zbierać żetony produkcji szybciej niż inni i ograniczyć im wybór, dobrze szybciej budować „lepsze” budynki czy mury, po prostu wszędzie trzeba być a akcji tak mało. Bezpośredniej negatywnej interakcji nie ma, bardziej opiera się ona na przypadkowym podebraniu kafelka akcji albo zamknięciu targowiska i wygrania przy nim bonusów.

Praga Caput Regni to naprawdę dobra, cięższa gra. Jest to nieliczna z gier którą polecamy Wam grać z zasadami pod ręką, gdyż mimo że wykonujemy tylko dwie akcje to jest z tym bardzo wiele zależności, przesuwania, zdobywania itd. Dla bardziej zaawansowanych graczy jest też przygotowany wariant z różnymi kafelkami na Trakcie, Katedrze i Murze. W grze jest bardzo dużo mikro zasad o których trzeba pamiętać (przesuwanie się na murze i katedrze, sąsiadowanie, płacenie za niektóre akcje, wydawanie okien, wydawanie jaj, budynki specjalne itd.), więc pierwsza partia często zmusza nas do sięgnięcia do instrukcji, jednak ikonografika jest bardzo jasna i nie mieliśmy problemu z jej zrozumieniem już po pierwszych ruchach. Bardzo polecamy tę grę i czekamy na polską wersję od Portal Games!



Praga Caput Regni from Delicious Games is very good euro-game. We played in 2 and 3 players and all of us were delighted – this game is awesome! First, we have many scoring options, second it is also a little race – we should be first on the Bridge, we should fast gather production tokens, we should build better buildings and wall, but we have not enough action for all of that!

This Game have a very good quality of components. Not anly a big, thick board and cardboard, but also very good 3D elements (Hunger Wall and Cathedral). The big plus is that everything fits into the box (3D elements too!). Board is folded perfectly because Crane is little protruding above the borad but after folding our Crane is outside!

Praga Caput Regni is a game where you need to have rulebook with you (during the first games) because there are so many microrules which are easy to overlook (moving on the Hunger Wall and Cathedral, Adjacency, paying for actions, spending windows, spending eggs, special buldings etc.). Iconography is realy good and we didn't have any trouble to understand it. Game is very good, we played for 2-2,5 hours and we are happy we received it to review, because this game is awesome. We recommend Praga Caput Regni to all eurogames fans!

Nazwa: Praga Caput Regni

Wydawnictwo: Delicious Games
Rok wydania: 2020

Dziękujemy wydawnictwu 
Delicious Games za wysłanie egzemplarza recenzenckiego 





Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive