25 kwi 2021

Czy stworzysz najpiękniejszego Węża? - recenzja gry Coatl

Wśród gier polecanych na początek przewijają się z reguły te same tytuły – Wsiąść do Pociągu, Sagrada, Splendor, Azul. I jak najbardziej się z tym zgadzamy. W ostatnim czasie Portal Games postanowiło również postawić na grę, która ładnie wygląda i może okazać się dobrym tytułem na wprowadzenie graczy. Czy Coatl spełni te warunki? Sprawdźmy!

Coatl to strategiczna gra planszowa dla 1 – 4 graczy w wieku powyżej 10 lat. W grze stajemy do walki z innymi Aztekami o to, kto zostanie wybrany na nowego Arcykapłana. By wygrać, musisz stworzyć najpiękniejsze i najlepiej upierzone podobizny Coatla – Boga-węża Azteków. Jedna partia to około 30-60 minut.

W kolorowym pudełku znajdziemy: 54 karty Proroctw, 15 kart Świątyni, Planszę zasobów, 4 plansze Gracza, 3 bawełniane woreczki, 12 żetonów Ofiary, 1 znacznik Pierwszego Gracza, 150 fragmentów Coatla (15 Ogonów, 15 Głów, 120 Segmentów Ciała) oraz instrukcję. Jeżeli chodzi o wykonanie, to jest ono bardzo dobre. Plastiki dobrze się dopasowują, przez co nie ma strachu, że nasz wąż się rozleci. Dodatkowo graficznie gra przypadła nam bardzo do gustu.

Zasady gry są proste i szybkie do przyswojenia. Gracze otrzymują planszę, 3 żetony ofiary, kartę Świątyni i karty Proroctw. Na stole układamy planszę główną a na niej części Coatla, odkrywamy 6 kart proroctw, karty świątyń układamy w dwóch stosach i odkrywamy wierzchnie karty. Gracze w swojej turze wybierają jedną z trzech dostępnych akcji: Wzięcie fragmentu Coatla, wybranie karty proroctw, złożenie swojego Coatla. Pierwsza opcja to wzięcie 2 Segmentów LUB 1 Głowy LUB 1 Ogona z planszy głównej i umieszczenie ich na swojej planszy Gracza, na której jest miejsce na 10 elementów. Druga opcja to dobranie odkrytych (lub z wierzchu talii) kart Proroctwa na swoją rękę – limit to 5 kart na ręce. Trzecia opcja to składanie Coatla z fragmentów, które mamy na planszy. Możemy składać od dowolnych elementów (nie musimy zaczynać od Głowy), ale całkowicie złożony Coatl musi składać się z Głowy, co najmniej 1 Segmentu Ciała i Ogona. 

W ramach tej akcji możemy albo stworzyć nowego Coatla (maksymalnie 2 nieukończone), rozbudować istniejącego Coatla (można dokładać tylko ze skrajów, nie można rozdzielać już połączonych elementów), zrealizować kartę Proroctw. Na takowych kartach znajdują się przeróżne zadania, które będą punktować na koniec gry (na przykład posiadanie konkretnego układu „czarny-żółty-czarny”, posiadanie wymaganej liczby segmentów itp.). Przy jednym wężu mogą znaleźć się maksymalnie 4 karty Proroctw. Dochodzą jeszcze karty Świątyń leżące na stole – są to wspólne zadania, które realizowane są na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. Każdy z graczy ma jeszcze 3 żetony ofiary, które są jednorazowe i są akcją dodatkową. Dzięki nim możemy: wybrać konkretne elementy Coatla z woreczka, odrzucić karty proroctw ze stołu, by je potem dobrać, dociągnąć kartę Świątyń. Gra może skończyć się na dwa sposoby – Gracz ukończy 3 Coatla lub nie ma w zasobach Segmentów Ciała. Na koniec gry gracze punktują za każdego ukończonego węża, sumując punkty z kart Proroctw. Gracz z ich największą liczbą zostaje zwycięzcą.

Coatl to ciekawa pozycja na naszej liście gier dla początkujących. Z jednej strony ma ona bardzo proste zasady, z drugiej zaś daje całkiem niezłe pole do popisu. Samo tworzenie Coatla jest już polem do manewru, bo z jednej strony chcemy zrealizować jak najlepiej karty Proroctw i Świątyń, ale z drugiej strony, jeśli ktoś nas ubiegnie i stworzy 3 Coatle, to każdy nasz nieukończony wart jest 0 punktów.

Inna sprawa, to możliwość dobierania i „manipulowania” kartami Proroctw. Determinują one, jakiego węża chcemy składać i staramy się to dopasować tak, by współgrały z pozostałymi kartami i dały nam jak najwięcej punktów. A w przypadku gdy nam nie pasuje, to możemy dobrać nowe karty lub „wyczyścić rękę” dzięki żetonowi ofiary.

Coatl urzekł nas tym, że same zasady są naprawdę proste i nie mieliśmy problemy zasiąść do partii zarówno z 12-latkiem, jak i osobami starszymi (po 60-tce) i wszyscy bez problemu zrozumieli zasady. Same karty zostały wytłumaczone na końcu instrukcji, co również pomaga, jeśli ktoś nie zrozumie swoich kart Proroctw czy Świątyń. Coatl to pozycja warta polecenia, jako gra na dobry start w planszówkach, a bardziej zaawansowani gracze też powinni się przy nim dobrze bawić. Polecamy!

 

 Nazwa: Coatl

 Wydawnictwo: Portal Games
Rok: 2021
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przesłanie egzemplarza recenzenckiego 
Portal Games


Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive