4 mar 2017

Czaszka czy kwiat? - recenzja gry Skull

Czy czaszki mogą być urocze? W naszej grupie znalazły się osoby, które wręcz twierdziły, że widzą serduszko w miejscu otworu nosowego. Jak widać wszystko zależy od podejścia, mogę Was jednak zapewnić, że gra Skull nie jest straszna i warto się nią zainteresować.

Skull to ciekawa gra blefu dla 6 osób, która również została wydana w serii Gra z Pazurem (podobnie jak HMS Dolores). Podstęp i ryzyko to aspekty, które mogą nam zapewnić zwycięstwo w rozgrywce, w której dysponujemy tylko i aż 4 żetonami. Musimy się jednak pilnować, gdyż bardzo łatwo je stracić!

Zawartość pudełka choć skromna to bardzo klimatyczna i regrywalna. Pod wieczkiem znajdziemy 24 żetony, z których stworzymy 6 zestawów – w każdym zestawie 3 żetony kwiatów i jeden czaszki. Dodatkowo w pudełku dostajemy 7 znaczników zwycięstwa oraz instrukcję. Wykonanie gry stoi na bardzo wysokim poziomie, żetony są twarde i solidne, instrukcja czytelna z wieloma przykładami. Grafiki na żetonach są naprawdę bardzo dobre i gracze zawieszają na nich oko.

Jak można stworzyć grę z 24 żetonów, która będzie tak dobra? Już tłumacze Wam zasady, które jednak nie oddają emocji samej rozgrywki, które towarzyszą nam w trakcie rund. Każdy z nas ma już owe 4 żetony – 3 kwiaty i jedną czaszkę. Poczynając od pierwszego gracza wszyscy wykładają zakryty jeden żeton na stół. Następnie (gdy przed każdym już leży kwiat lub czaszka), kolejny gracz ma dwie możliwości – może dołożyć kolejny żeton z ręki lub rozpocząć licytacje. Celem licytacji jest odgadnięcie ile kwiatów jest się w stanie odkryć z wyłożonych żetonów nie trafiając na czaszkę. W pierwszej kolejności odwracamy wszystkie swoje żetony, a następnie pojedynczo wybierając żetony innych graczy. Licytację można przebijać, pytając kolejno graczy czy się licytują czy pasują. Odkrycie zdeklarowanej ilości kwiatów daje nam punkt zwycięstwa. Jeśli jednak trafimy po drodze na czaszkę to nie dość, że nie wygrywamy rundy to dodatkowo losowo stracimy jeden z naszych 4 żetonów. Gra tak toczy się do momentu, aż któryś z graczy będzie miał 2 punkty zwycięstwa lub gdy pozostali gracze odpadną z gry (stracą swoje żetony).

Blef jest tutaj elementem, którego nijak nie ominiecie. Taktyki są różne, od wkręcania innych i zaczynania licytacji mając przed sobą czaszkę (czyli samemu się likwidując jeśli nikt nie przebije) od układania zawsze tego samego układu, który nagle zmienimy. Dużo kombinowania i myślenia, trochę losowości i duża dawka zabawy i emocji to z pewnością aspekty, które są nieodzownym elementem tejże gry.

Gry blefu są dla nas dość istotnym elementem spotkań planszówkowych. Pierwszą taką grą, w którą grałem było The Resistance (wyd. Portal), a następnie odkryliśmy wspólnie nową odsłonę tejże gry – Avalon (recenzja wkrótce!). Innymi grami blefu (choć z mniejszym odczuciem tej mechaniki) w naszej kolekcji są Kasa i Spluwy czy ŚwiatowyKonflikt. Jak sami zauważycie w pozostałych recenzjach, gry blefu są dla nas dosyć istotne.

Jeśli szukacie ciekawego, szybkiego tytułu, w którym będziecie musieli zachować pokerową twarz to Skull będzie ku temu odpowiedni. Nada się zarówno na rozpoczęcie spotkania jak i na partyjkę w przerwie. Jedna pełna gra trwa od 7 do 10 minut (w naszym przypadku), więc nie potrzeba wiele czasu. Skull nie wymaga też dużej ilości miejsca, więc fajnie prezentuje się jako gra na wyjazd ze znajomymi. Serdecznie polecamy!


I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
6/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 3 graczy
5,5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5,5/6

Ocena Końcowa: 5,42


Nazwa: Skull

Wydawca: Granna

Wydanie: pierwsze

Rok: 2016

Sugerowana cena: 39,99 zł

Za grę dziękuję wydawnictwu Granna

0 komentarze :

Prześlij komentarz