28 kwi 2018

Rozwiąż szyfr i wygraj! - recenzja gry Decrypto

Impreza. To słowo wywołuje u ludzi różne emocje i ukierunkowuje ich myślenie w różne strony. Bywają osoby, które nie lubią imprez i szanujemy to, teraz jednak napiszemy o tej drugiej grupie. Każdy z nas na „imprezę” reaguje inaczej. Jedni szukają ciekawych ubrań. Inni lecą do sklepu po alkohol. Jednak są też ludzie, którzy rozkładają wtedy stół i przynoszą planszówki. Nie mówię, że nie chodzimy czasem się napić i potańczyć, ale częściej wyciągamy grę. Ostatnio bardzo często na nasz stół ląduje jeden tytuł, który w trakcie swojej kampanii był promowany jako killer Tajniaków, czyli Decrypto. Czy się udało? Sprawdźcie sami!

Decrypto to nowa gra imprezowa od 2 Pionków, do której potrzebujemy minimum 3 osób. Autorzy twierdzą, że to dla osób od 12 roku życia, ale zdecydowanie można zagrać już z młodszymi graczami. W pudełku z grą znajdziemy: 2 zasłonki na hasła, 48 kart kodów, 110 kart Słów Kluczy, 4 żetony sukcesu, 4 żetony porażki, 50 kart do notowania, klepsydrę i instrukcję. Bardzo dobrze wykonane są karty słów (jak i cała gra), na których w sumie znajdują się 4 wyrazy (po 2 na jedną stronę karty), które dodatkowo są zakodowane i nie da się ich przypadkowo podejrzeć.

Reguły gry są banalnie proste. Dzielimy grupę na dwie drużyny. Każda z nich otrzymuje cztery karty słów, zasłonkę, do której owe karty wkłada, oraz kartę do notowania. Dodatkowo w pobliżu kładziemy żetony porażki i sukcesu oraz karty kodów. W drużynie wybieramy szyfranta (może się zmieniać w trakcie rozgrywki), który bierze kartę kodu. Na owej karcie znajdują się 3 cyfry reprezentujące kod, który reszta drużyny musi odgadnąć. Rolą szyfranta jest podanie takich skojarzeń, by jego drużyna odgadła kod, ale jednocześnie, by przeciwnicy nie byli w stanie go przechwycić. Jak się przechwytuje kod? Oczywiście w pierwszej rundzie się nie da, ale od drugiej już mamy na to szansę. Trzeba dobrze zapisywać i układać skojarzenia podawane przez szyfranta drużyny przeciwnej. Np.
Szyfrant powiedział: Krzesło, Niebo, Zielony, co dało kod 2.3.1., a w kolejnej rundzie mówi: Trawa, bieganie, siedzenie – możemy wywnioskować, że będzie to kod 1.?.2. Kiedy kończy się gra? Jeżeli drużyna się pomyli przy odgadywaniu swojego kodu, dostaje żeton porażki. 2 żetony porażki – wygrana przeciwników. Jeśli drużyna przechwyci kod przeciwnika, to dostaje żeton sukcesu – 2 żetony sukcesu oznaczają wygraną. Jeżeli przez 8 rund żadna z drużyn nie zebrała dwóch żetonów w tym samym kolorze, to podliczamy punkty: żeton porażki to -1, a żeton sukcesu +1. Jeżeli nadal jest remis, to  drużyny starają się odgadnąć hasła na kartach przeciwników. Jeśli to nie wyłoni zwycięzcy, to drużyny dzielą się zwycięstwem.

Zasady są banalnie proste, ale to przecież sedno imprezówek, by nie siedzieć nie wiadomo jak długo nad tłumaczeniem zasad. Rozgrywka przebiega płynnie, przewaga nad Tajniakami jest tutaj niepodważalna – w turze przeciwników nie siedzimy i czekamy, tylko próbujemy przechwycić ich kod. Gra jest też ciekawsza, bo nie tylko wymyślamy skojarzenia, ale musimy je dobrać w taki sposób, by zmieszać przeciwników, nie robiąc jednak wody z mózgu w naszej drużynie
.
W naszym małym wewnętrznym rankingu Decrypto jest zdecydowanie wyżej niż Tajniacy. Rozgrywka jest szybsza, wymaga większego zaangażowania, a jednocześnie zajmuje mniej miejsca na stole. Mieliśmy okazje testować tę grę w różnych grupach – od drużyn składających się z 2 osób, po „standardową” rozgrywkę w około 4 osoby (na drużynę), aż po rozgrywkę, gdzie w drużynie było aż 9 osób.  Jak najlepiej? Chyba w drużyny po 4 osoby, bo wtedy każdy wnosi coś od siebie, nie robiąc jednocześnie chaosu. W wersji 2v2 też się dobrze gra, ale jednak rozpatrujemy tę grę jako imprezówkę. W dużej grupie jest głośno, rozgrywka trwa ciut dłużej i bywa chaotycznie, ale bywa też zabawnie!

Ci, którzy nas śledzą, wiedzą, że mieliśmy okazję grać w Decrypto w drużynie recenzentów w potyczce z Portalem (WIDEO). Jak wypadło możecie sprawdzić na tym video. Dla nas Decrypto to świetna gra imprezowa i nie bez przyczyny była reklamowana jako killer Tajniaków. Z pewnością w wielu domach tak się to może skończyć. My bardzo polecamy!


I.
Klimat
-/6
II.
Złożoność
5,5/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 3 graczy
5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
6/6

Ocena Końcowa:5,4

Nazwa: Decrypto
Wydawnictwo: 2 Pionki
Rok wydania: 2018
Sugerowana cena: 75zł
2 Pionki
Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive