![](https://2.bp.blogspot.com/-7IiXB82C3BM/WuRkwO0ortI/AAAAAAAAFlw/XZ7RmfW25ww87pfucP54FokvM7ItHRjAACLcBGAs/s200/DSC_0275.JPG)
Impreza. To słowo wywołuje u
ludzi różne emocje i ukierunkowuje ich myślenie w różne strony. Bywają osoby,
które nie lubią imprez i szanujemy to, teraz jednak napiszemy o tej drugiej
grupie. Każdy z nas na „imprezę” reaguje inaczej. Jedni szukają ciekawych
ubrań. Inni lecą do sklepu po alkohol. Jednak są też ludzie, którzy rozkładają
wtedy stół i przynoszą planszówki. Nie mówię, że nie chodzimy czasem się napić
i potańczyć, ale częściej wyciągamy grę. Ostatnio bardzo często na nasz stół
ląduje jeden tytuł, który w trakcie swojej kampanii był promowany jako killer
Tajniaków,
czyli
Decrypto. Czy się udało?
Sprawdźcie sami!
Decrypto to nowa gra imprezowa od 2 Pionków, do której potrzebujemy
minimum 3 osób. Autorzy twierdzą, że to dla osób od 12 roku życia, ale
zdecydowanie można zagrać już z młodszymi graczami. W pudełku z grą znajdziemy:
2 zasłonki na hasła, 48 kart kodów, 110 kart Słów Kluczy, 4 żetony sukcesu, 4
żetony porażki, 50 kart do notowania, klepsydrę i instrukcję. Bardzo dobrze wykonane
są karty słów (jak i cała gra), na których w sumie znajdują się 4 wyrazy (po 2
na jedną stronę karty), które dodatkowo są zakodowane i nie da się ich
przypadkowo podejrzeć.
![](https://4.bp.blogspot.com/-nA-WPZJiYZQ/WuRkvy9Jh2I/AAAAAAAAFls/q6DdACpeLxAtDAAE-Vi-TQG9LQyDwlIwgCLcBGAs/s200/DSC_0277.JPG)
Reguły gry są banalnie proste.
Dzielimy grupę na dwie drużyny. Każda z nich otrzymuje cztery karty słów,
zasłonkę, do której owe karty wkłada, oraz kartę do notowania. Dodatkowo w
pobliżu kładziemy żetony porażki i sukcesu oraz karty kodów. W drużynie
wybieramy szyfranta (może się zmieniać w trakcie rozgrywki), który bierze kartę
kodu. Na owej karcie znajdują się 3 cyfry reprezentujące kod, który reszta
drużyny musi odgadnąć. Rolą szyfranta jest podanie takich skojarzeń, by jego
drużyna odgadła kod, ale jednocześnie, by przeciwnicy nie byli w stanie go
przechwycić. Jak się przechwytuje kod? Oczywiście w pierwszej rundzie się nie
da, ale od drugiej już mamy na to szansę. Trzeba dobrze zapisywać i układać
skojarzenia podawane przez szyfranta drużyny przeciwnej. Np.
![](https://2.bp.blogspot.com/-sn2qGObXM2E/WuRkzMxXq-I/AAAAAAAAFl8/hoi4HOoNJSogSXwpIS5mfr31RR59BWDigCLcBGAs/s200/DSC_0279.JPG)
Szyfrant powiedział: Krzesło, Niebo, Zielony, co dało kod 2.3.1., a w kolejnej
rundzie mówi: Trawa, bieganie, siedzenie – możemy wywnioskować, że będzie to
kod 1.?.2. Kiedy kończy się gra? Jeżeli drużyna się pomyli przy odgadywaniu
swojego kodu, dostaje żeton porażki. 2 żetony porażki – wygrana przeciwników.
Jeśli drużyna przechwyci kod przeciwnika, to dostaje żeton sukcesu – 2 żetony
sukcesu oznaczają wygraną. Jeżeli przez 8 rund żadna z drużyn nie zebrała dwóch
żetonów w tym samym kolorze, to podliczamy punkty: żeton porażki to -1, a żeton
sukcesu +1. Jeżeli nadal jest remis, to
drużyny starają się odgadnąć hasła na kartach przeciwników. Jeśli to nie
wyłoni zwycięzcy, to drużyny dzielą się zwycięstwem.
![](https://1.bp.blogspot.com/-BnVh8M1neGw/WuRkyt8vPLI/AAAAAAAAFl4/1deTTJIKbCMJ8IpViQBHCYkzYS9p9lOewCLcBGAs/s200/DSC_0278.JPG)
Zasady są banalnie proste, ale to
przecież sedno imprezówek, by nie siedzieć nie wiadomo jak długo nad
tłumaczeniem zasad. Rozgrywka przebiega płynnie, przewaga nad
Tajniakami jest tutaj niepodważalna – w
turze przeciwników nie siedzimy i czekamy, tylko próbujemy przechwycić ich kod.
Gra jest też ciekawsza, bo nie tylko wymyślamy skojarzenia, ale musimy je
dobrać w taki sposób, by zmieszać przeciwników, nie robiąc jednak wody z mózgu
w naszej drużynie
.
![](https://1.bp.blogspot.com/-C5VtJmLwC64/WuRkzBB-llI/AAAAAAAAFmA/jO-pCld1WgQuUbI4ARDI4zOsqNMqvq51QCLcBGAs/s200/DSC_0281.JPG)
W naszym małym wewnętrznym
rankingu
Decrypto jest zdecydowanie
wyżej niż
Tajniacy. Rozgrywka jest
szybsza, wymaga większego zaangażowania, a jednocześnie zajmuje mniej miejsca
na stole. Mieliśmy okazje testować tę grę w różnych grupach – od drużyn
składających się z 2 osób, po „standardową” rozgrywkę w około 4 osoby (na
drużynę), aż po rozgrywkę, gdzie w drużynie było aż 9 osób.
Jak najlepiej? Chyba w drużyny po 4 osoby, bo
wtedy każdy wnosi coś od siebie, nie robiąc jednocześnie chaosu. W wersji 2v2
też się dobrze gra, ale jednak rozpatrujemy tę grę jako imprezówkę. W dużej
grupie jest głośno, rozgrywka trwa ciut dłużej i bywa chaotycznie, ale bywa też
zabawnie!
Ci, którzy nas śledzą, wiedzą, że
mieliśmy okazję grać w
Decrypto w
drużynie recenzentów w potyczce z Portalem (
WIDEO). Jak wypadło możecie sprawdzić na
tym video. Dla nas
Decrypto to
świetna gra imprezowa i nie bez przyczyny była reklamowana jako killer
Tajniaków. Z pewnością w wielu domach tak się to może skończyć. My bardzo
polecamy!
I.
|
Klimat
|
-/6
|
II.
|
Złożoność
|
5,5/6
|
III.
|
Oprawa graficzna
|
5,5/6
|
IV.
|
Wykonanie elementów
|
5/6
|
V.
|
Grywalność na 3 graczy
|
5/6
|
VI.
|
Grywalność na więcej osób
|
6/6
|
| Ocena Końcowa: | 5,4 |
Nazwa: Decrypto
Wydawnictwo: 2 Pionki
Rok wydania: 2018
Sugerowana cena: 75zł