5 cze 2019

Dasz radę przechytrzyć przeciwników? - recenzja prototypu gry Chytrogród

Dziś przedpremierowa recenzja gry, która spróbuje swoich sił na platformie zagramw.to! Chytrogród to tytuł Hexy Studio, który w Polsce będzie wydawany przez Lucrum Games. Sterta została patronem tej gry, więc tym bardziej trzymamy kciuki za pomyślną kampanię! Zapraszamy do lektury tekstu, w którym przybliżymy Wam Chytrogród!

Chytrogród to gra dla 3-5 osób w wieku powyżej 10 lat, której partia zajmuje około 35-60 min. W grze zagrywamy karty z ręki, aby zdobyć surowce, którymi będziemy realizować cele. Finalnie w pudełku z grą znajdziemy: planszę główną, 5 plansz dzielnic, 75 żetonów towarów, 8 kart książęcych dekretów, 30 żetonów interesów, 5 planszetek gildii, 5 talii kart akcji (w każdej 7 kart), 5 żetonów popleczników, 5 żetonów sekretnych towarów, znacznik książęcego przywileju i znacznik pierwszej dzielnicy.

Mechanika gry jest bardzo prosta, ale jednocześnie wymaga od gracza myślenia, blefowania i chytrych zagrywek. W trakcie przygotowania każdy z graczy otrzyma żeton towaru, planszetkę gildii, żeton poplecznika, swoją talię kart, a na środku stołu znajdzie się plansza główna z poukładanymi dookoła planszami dzielnic. Na ręce trzymamy karty (dokładnie 7), którymi będziemy zagrywać i wykonywać akcje.

Dostępne akcje to:

- Sabotaż (odrzucenie karty/piona przeciwnika)

- Przejęcie (umieszczenie w danej dzielnicy swojego poplecznika)

- Duży interes (realizowanie celu – wymiana surowców na punkty)

- Niewielki interes (realizowanie celu – wymiana surowców na punkty)

- Wykup (3 karty) – zdobywanie surowców leżących w dzielnicy.

Karty zagrywamy potajemnie na dzielnicę, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, a łącznie zagramy ich 4. Każda akcja ma swoją inicjatywę (powyżej są poukładane według kolejności rozpatrywania), jednak jeżeli zdarzy się, że dwóch graczy wyłożyło karty tej samej inicjatywy, to dochodzi do remisu. Remisy rozpatruje gracz posiadający znacznik książęcego przywileju (co rundę zmienia się jego posiadacz) – nie zawsze musi on rozstrzygać na swoją korzyść (o tym później). Docelowo będziemy starać się realizować interesy leżące w danej dzielnicy, by zdobywać punkty – gracz który zdobędzie 100 punktów (lub więcej) zostaje zwycięzcą.

Oczywiście jest to duży skrót zasad, bo jest jeszcze kilka mniejszych wątków o których trzeba pamiętać, ale nie będziemy tu przepisywać całej instrukcji. Samo przedstawienie zasad zajmuje maksymalnie 5 minut, a bardzo fajnie tłumaczy się je od razu pokazując ich działanie na planszy.

Co nas urzekło w tej grze? Przede wszystkim możliwość blefowania i grania nad stołem. Zauważmy, że w grze występuje gracz, który rozstrzyga remisy. I tu zaczyna się zabawa – można próbować przekonać go, żeby to właśnie na Waszą stronę rozstrzygnięty był remis. Można się przy tym umawiać, np. że nie rzucimy danego rodzaju kart w przyszłości na daną dzielnicę, albo że nie podbierzemy interesu. Jest jeden warunek – nie można innych graczy przekupywać surowcami czy punktami. Poza tym wszystkie chwyty dozwolone!

Przede wszystkim podoba nam się to, że gra dobrze się skaluje. Rozgrywka w troje, czworo lub pięć osób była równie satysfakcjonująca, choć przy czterech i pięciu graczach otwierała nowe możliwości negocjacyjne i po prostu więcej się działo na samej planszy.

Za ilustracje w tej grze odpowiada Tomasz Larek, który ilustrował już takie gry jak Domek na Drzewie, Wielka Ucieczka, 13 Duchów i jeszcze kilka tytułów. Kreska tego artysty jest ciekawa, komiczna i powinna Wam przypaść do gustu. Świetnie odnajduje się w klimacie średniowiecznym.

Skoro już mowa o klimacie średniowiecznym, to w Chytrogrodzie występuje 5 gildii, które będziecie kontrolować: Bractwo Ahoj!, Gang Czerwonych Oprychów, Gildia Królewskich Kupców, Uniwersytet Chytrogrodu i Zakon Świętego Midasa. Każda z tych gildii ma jeden cel – posiadać jak najwięcej złota. I tutaj te przepychanki zostały bardzo fajnie odzwierciedlone, bo przecież sami między sobą przepychamy się o to, by zdobyć jak najwięcej punktów!

Chytrogród to gra rodzinna, ale z nikczemnymi zagrywkami i dozą negatywnej interakcji. Możemy sobie coś planować, ale zawsze z tyłu głowy trzeba mieć myśl, że ktoś zaraz może nam usunąć piona/kartę czy zablokować akcję. Do tego dochodzą karty książęcych dekretów, które mogą nam zabronić używania danych kart w konkretnej dzielnicy (taką kartę zna tylko gracz posiadający znacznik przywileju i to on wybiera, w której dzielnicy tę kartę położy zakrytą).

Chytrogród posiada niski próg wejścia i sprawdzi się przede wszystkim w grupach lubiących negatywną interakcję. Jest tutaj trochę główkowania, dużo dogadywania się i jeszcze więcej przebiegłości. Polecamy sprawdzić ten tytuł każdemu, niezależnie od wieku czy planszówkowego stażu – zdecydowanie uważamy, że to gra którą warto posiadać w swojej kolekcji.


Nazwa: Chytrogród
Wydawnictwo: Hexy Studio / Lucrum Games
Rok wydania: ??
Sugerowana cena: ??zł
Dziękujemy Hexy Sudio za przesłanie prototypu do recenzji



Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive