5 cze 2017

A Ty co namalujesz? - recenzja gry Kanagawa

W grze Kanagawa wcielamy się w rolę młodego ucznia, który spełnia swoje marzenie i pobiera nauki u Wielkiego Mistrza Hokusai. Zdobywając punkty Harmonii, możemy okazać się godnym następcą Wielkiego Mistrza. Jednak musimy się spieszyć, gdyż do szkoły Mistrza Hokusai przybyło wielu uzdolnionych uczniów! 

Kanagawa to nowa gra od wydawnictwa 2 Pionki (premiera miała miejsce na tegorocznym Pyrkonie), w której będziemy pobierać nauki malowania od Wielkiego Mistrza. W pięknym, kolorowym pudełku znajdziemy: słomianą (!) planszę szkoły, 4 kafelki początkowe, 72 karty lekcji, 15 pędzli, 2 pionki pierwszego gracza (pionek Mistrza i jego pomocnika), 19 kafelków dyplomów, 3 żetony burzy oraz instrukcję. 

Wszystkie elementy Kanagawy wykonane są w bardzo dobry sposób. Słomiana plansza szkoły świetnie oddaje klimat Japonii, do tego zawiera jasno sprecyzowane ikony, które w szybki sposób pozwalają nam rozłożyć planszę w zależności do ilości osób, która do niej zasiada. Pędzle są bardzo klimatyczne i kolorowe, musimy jednak uważać, by ich nie uszkodzić. Wszystkie karty lekcji są bardzo barwne, zawierają rysunki zwierząt, budowli, ludzi czy drzew, które są charakterystyczne dla Kraju Kwitnącej Wiśni. 

Na początku poszerzając wiedzę, będziemy wysłuchiwać nauk Mistrza, który zaprezentuje nam pejzaże możliwe do namalowania. Grafiki, które przyjdzie nam stworzyć, mogą zawierać jeden z 4 motywów przewodnich: drzewa, zwierzęta, ludzie, budynki oraz będą osadzone w jednej z czterech pór roku. Im bardziej harmonijny obraz pod kątem pór roku, tym więcej punktów Harmonii zyskamy na koniec gry. Gdy będziemy gotowi na dalsze zajęcia, możemy zdecydować czy chcemy poszerzyć swoją wiedzą (co pozwoli nam na dalsze zdobywanie kart grafiki) czy może będziemy chcieli wykorzystać ją w praktyce. Na planszy Szkoły znajdować się będą karty lekcji, przedstawiające różne grafiki (część zakrytych, część odkrytych), które będziemy mogli wykorzystać na dwa sposoby: jako rozszerzenie swojego warsztatu (co daje nam kolejne kolory pejzaży, punkty i ulepszenia) lub namalować, co pozwoli nam zyskać punkty na koniec gry. 
Do namalowania obrazu wymagane są odpowiednie kolory, ale również i pędzel! Na początku będziemy dysponować jednym kolorem i dwoma pędzlami, które później będziemy mogli przemieszczać pomiędzy różnymi kolorami. Jeśli jednak zdecydujemy się przeczekać i dalej pobierać lekcje to dostaniemy więcej kart, jednak pamiętajcie, że zawsze ktoś może zwinąć Wasz pomysł sprzed nosa! Jako prawdziwi malarze będziecie musieli zarówno rozwijać swój warsztat (żeby uzyskać dodatkowe kolory, ale i np. pędzle), jak i malować obrazy. Im więcej obrazów w tej samej tematyce tym większa możliwość otrzymania Dyplomu w danej kategorii. 
Dyplomy możemy dostać za różne osiągnięcia, np. kilka różnych budynków, kilka różnych/takich samych postaci czy za namalowanie konkretnych zwierząt. Oczywiście za rozwijanie warsztatu też dostaniemy dyplomy. Jest tutaj również pewien haczyk – jeśli uniesiemy się ambicją i nie zdecydujemy się na natychmiastowe wzięcie dyplomu (w większości kategorii są 3 dyplomy do wzięcia) to będziemy musieli jeszcze bardziej ulepszyć swoje obrazy lub warsztat, by dostać bardziej wartościową nagrodę, jednak gdy ktoś nam ją sprzątnie sprzed nosa, to już nie będziemy mieli okazji wrócić do poprzednich osiągnięć. 

W grze spotkacie również dwie karty jokerów. Jednym z takich jokerów jest karta burzy (bądź żeton, który możemy zyskać przy niektórych dyplomach), która pomoże nam zdobyć więcej punktów. Karta burzy zastępuje nam dowolną porę roku, a na koniec gry będziemy dostawać punkty za ciąg tych samych pór roku na naszej grafice. Drugim jokerem jest tak zwane pustkowie, którym, dokładając do naszego warsztatu, umożliwiamy sobie malowanie pejzażu w dowolnym kolorze. 

Jest kilka dróg do osiągnięcia sukcesu i zostania następcą Mistrza. Gra skończy się, gdy Mistrz przekaże nam już wszystkie lekcje i nie będziemy mogli dobrać kolejnych kart z grafikami. Drugą drogą zakończenia jest osiągnięcie dużych postępów przez ucznia, który namaluje co najmniej 11 Grafik. Nasza Harmonia i postęp będą sprawdzane na kilka sposobów. Punkty otrzymamy za każdą kartę lekcji w grafice, za najdłuższy ciąg jednakowych pór roku, za uzyskane Dyplomu, za znacznik Wielkiego Mistrza oraz za dodatkowe znaczniki harmonii na kartach. 

 Trochę się rozpisaliśmy na temat reguł, ale staraliśmy się Wam mocno przybliżyć o co chodzi w tej świetnej grze. Mieliśmy przyjemność tłumaczyć ją kilkanaście (jak nie kilkadziesiąt) razy na ostatnim Pionku i wszyscy łapali reguły dość szybko. W Kanagawie mamy wiele dróg do zwycięstwa, jednak jest też wiele pól do obserwowania. Musimy kontrolować swoje obrazy i swój warsztat pod kątem zdobywania dyplomów, jednocześnie musimy kontrolować co zbiera nasz przeciwnik, który może nam podebrać nagrodę. Czasem musimy zaryzykować i spasować w danej turze, by w kolejnej wziąć o kartę więcej, jednak może się okazać, że nasi przeciwnicy się też skuszą na to co my. 

W Kanagawie będziemy musieli ryzykować i planować, ale sama rozgrywka jest stosunkowo prosta i nie męcząca. Nie występuje długi downtime (czas oczekiwania na swój ruch), a sama rozgrywka zajmuję około 30-40 minut. Karty lekcji można użyć na dwa sposoby, a to powoduje, że Kanagawa jest bardzo regrywalna. 

Nam Kanagawa bardzo przypadła do gustu. Bawimy się przy niej bardzo dobrze, lepiej nam się gra w więcej osób, ale i we dwójkę czasem zasiądziemy do niej. Jeśli poszukujecie pięknie wydanej, całkiem regrywalnej i bardzo ciekawej gry to serdecznie polecamy Kanagawę zarówno starym wyjadaczom jak i niedzielnym graczom.

I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
6/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
6/6

Ocena Końcowa: 5,33

Nazwa: Kanagawa

Wydawca: 2 Pionki

Wydanie: pierwsze

Rok: 2017


Sugerowana cena: 89,95 zł

Ocena: 5,33/6

Za przekazanie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu 2 Pionki:
http://www.2pionki.pl/
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

My na Facebooku

Labels