13 cze 2017

Podążaj za białym królikiem - obudź swą wyobraźnię w grze Dixit

Czy czytaliście Alicję w krainie czarów?  Widzieliście film Incepcja? Te przykłady oraz wiele innych świetnie napisanych książek czy nakręconych filmów dają pole do popisu dla naszej wyobraźni. Sprawiają, że przenosimy się w zakręcony świat przygód i pobudzamy nasz mózg do pracy. Jednak pozostańmy w temacie planszówek. Dziś działająca na wyobraźnię gra Dixit.

Gra jest na rynku od dobrych paru lat i powstało już nawet kilka dodatków do niej. Jednak dziś zajmiemy się tylko wersją podstawową. Dixit to towarzyska gra karciana autorstwa Jean-Louis Roubira. Przeznaczona jest ona dla 3-6 graczy od ósmego roku życia. W grze gracze będą kolejno odgadywali skojarzenia związane z konkretnymi kartami.

W solidnym, dużym pudełku znajdziemy porządnie zrobioną wypraskę, która jest jednocześnie planszą z torem punktów. Oprócz tego mamy 36 znaczników głosowania w 6 różnych kolorach , 6 drewnianych pionków królików oraz 84 karty którymi będziemy grać. Wszystko zostało skrupulatnie przygotowane. Jedynym minusem jaki zauważyliśmy są łatwo przewracające się króliki na torze punktów. Jeśli jednak nie przeszkadza wam, że wasz pionek leży, zamiast się godnie prezentować, to nie stanowi to większego problemu.

Do Dixita i każdego jego dodatku można osobno dokupić folie na karty. Jeśli wciągnie was gra, a jestem o tym przekonany że tak się stanie, to warto w taką ochronę kart zainwestować. Tym bardziej, że karty to serce tej gry. Nietuzinkowe, bardzo charakterystyczne, przyciągające oko ilustracje autorstwa Marie Cardouat są tym co sprawia, że Dixit jest grą w której gramy nie tylko dla mechaniki, ale i dla walorów artystycznych.

Sama rozgrywka nie jest wielce skomplikowana. Każdy z graczy wybiera pionek królika w wybranym kolorze i stawia go na polu 0 na torze punktacji. Następnie karty są tasowane i rozdawane graczom tak by mieli ich 6 na ręce. Teraz gracze otrzymują żetony głosowania w liczbie odpowiadającej ilości graczy (pięciu graczy ma do dyspozycji pięć żetonów głosowania). 
W każdej turze jeden spośród uczestników rozgrywki wciela się w rolę narratora. Przegląda swoje 6 kart na ręce, wybiera jedną i głośno wypowiada zdanie kojarzące mu się z wybraną kartą. Może być to zdanie, może być to skojarzenie, fragment wiersza lub piosenki czy też przysłowie. Jeśli poniesie was fantazja i jesteście w odpowiednim stopniu muzykalni, możecie nawet zagwizdać jakiś motyw muzyczny. Wszystko co uznacie za najbardziej stosowne do przekazania zawartości karty. W tym momencie pozostali również wybierają jedną ze swoich 6 kart, która ich zdaniem najlepiej pasuje do zdania wypowiedzianego przez narratora. Narrator zbiera wszystkie wybrane karty w taki sposób, by nikt nie dojrzał kto wybrał jaką kartę, tasuje je i losowo rozkłada odkryte na stole.

W tym momencie zaczyna się głosowanie. Celem pozostałych graczy jest odnalezienie karty narratora spośród wszystkich odsłoniętych obrazków. Gracze w tajemnicy głosują na jedną z kart, należącą ich zdaniem do narratora (który nie uczestniczy w głosowaniu), poprzez położenie przed sobą odpowiedniego, zakrytego żetonu głosowania z cyfrą odpowiadającą karcie na którą głosuje. Gdy wszyscy oddali głos, należy odsłonić wszystkie żetony głosowania i położyć na odpowiednich kartach. Teraz nadszedł moment, aby narrator ujawnił którą kartę on zagrał.

Narrator musi wypowiadać swoje wskazówki tak, aby nie było ani za łatwo, ani za trudno. Podliczanie punktów polega na tym, że jeśli wszyscy gracze odgadli kartę narratora bądź też nikt nie trafił, dostają po dwa punkty, natomiast narrator zero. W innym przypadku narrator i każdy gracz, który zagłosował na dobrą kartę otrzymuje po trzy punkty. Warto też być sprytnym i wykładać karty do głosowania, które są jak najbardziej zbliżone do podpowiedzi. Istnieje wtedy szansa, że ktoś się pomyli i zagłosuje na naszą kartę, a przez to otrzymujemy również punkt. Po podliczeniu punktów i zaznaczeniu ich pionkami królików na torze kończy się tura. Wszyscy dobierają do 6 kart na rękę, a kolejnym narratorem zostaje osoba po lewej od gracza poprzedniego.

W Dixit  liczy się kreatywność. Jest to wesoła i zaskakująca gra skojarzeń. Sprawdzi się w wąskim gronie przyjaciół i rodziny jak i na mniejszej parapetówce. My jesteśmy grą oczarowani, zwłaszcza ilustracjami na kartach. Jednak jeśli planujecie często grać w Dixit to po pewnym czasie mogą wam się karty znudzić lub mogą się wam wyczerpać skojarzenia z nimi. Rozwiązaniem są dodatki, których wydanych zostało już sześć. W każdym dodatku znajdziemy kolejne również fantastyczne 84 karty.


Nam gra się bardzo spodobała. Jesteśmy świadomi, że nie każdemu może podjeść do gustu, ale jeśli ktoś lubuje się w prostych szybkich grach myślących, to Dixit jest dla takiej osoby idealny. 

I.
Klimat
5/6
II.
Złożoność
5,5/6
III.
Oprawa graficzna
6/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
-/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5,5/6

Ocena Końcowa: 5,5


Nazwa: Dixit

Wydawca: Rebel.pl

Wydanie: pierwsze

Rok: 2015

Sugerowana cena: 79,95zł
Ocena: 5,5/6



Autor: DJ

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive