18 gru 2017

Czy Tesla wynalazł ogień, a Skłodowska telefon? - recenzja gry Legendarni wynalazcy

Świat ciągle prze do przodu z nauką i technologią. Takie wynalazki jak papier, prąd elektryczny itp., dały podwaliny do rozwoju cywilizacji. Bez nich i wielu innych ludzkość dalej jadłaby kolację przy świecach w nieogrzewanych domach. Dzisiaj tworzy się już elektryczne TIRy, wysyła ludzi na Marsa, a nawet robi przeszczepy głów. Jeśli jest w Was jakaś chęć do chłonięcia wiedzy i odkrywania nowych rzeczy, to rozwijajcie się! Jeśli natomiast chcielibyście dowiedzieć się, jak powstał np. telegraf, to zapraszamy do lektury recenzji Legendarnych Wynalazców wydawnictwa Rebel.

Legendarni Wynalazcy to rodzinna gra planszowa dla 2-5 graczy w wieku 10+. Będziemy w nią grać około 40 minut, ale z naszych obserwacji wynika, że czas jest zależny od ilości graczy. W większym gronie czas się może trochę wydłużyć. W grze będziemy dowodzić grupami naukowców, aby stworzyć najważniejsze wynalazki naszej cywilizacji. Dzięki tym odkryciom prowadzony przez nas zespół będzie miał możliwość zdobycia punktów zwycięstwa oraz rozwoju. Grę wygrywa gracz, którego odkrywcy zdobyli najwięcej punktów.

Zanim przejdziemy do tworzenia wynalazków, chcemy powiedzieć trochę o wykonaniu gry, które nas bardzo pozytywnie zaskoczyło. W średniej wielkości pudełku znajdziemy 20 kafli wynalazców, 75 drewnianych kostek, 85 żetonów nagród (w tym żetony startowe) spakowanych w materiałowy woreczek, 36 kart historycznych wynalazków, 1 plastikowa figurka, książeczka do zapisywania punktów, instrukcja oraz książeczka – ciekawostka, o której zaraz opowiemy. Wszystkie elementy są bardzo dobrze wykończone. Kafle gracza są bardzo grube, ale ich rozmiar dodaje tylko smaczku tytułowi. Karty twarde nie pogną się łatwo. Ilustracje są świetnie namalowane, a podobizny postaci historycznych są dobrze odwzorowane.

Niejednokrotnie wspominamy w niektórych recenzjach o nieproporcjonalnie wielkich pudełkach do ich zawartości. Tutaj po spakowaniu gry zastanawiamy się, czy pudełko się domknie. Jednak bez obaw - wszystko zostało dobrze przemyślane. Nawet po schowaniu wszystkich elementów do dołączonych woreczków strunowych, wszystko ma swoje idealnie dopasowane miejsce w wyprasce. Wspominaliśmy o pewnej ciekawostce - jest to mały zbiór życiorysów wszystkich wynalazców, których znajdziemy w grze. O każdym z nich możemy przeczytać całkiem sporą dawkę najważniejszych informacji z jego życia.

No dobrze, ale przystąpmy w końcu do tworzenia wynalazków! Po przetasowaniu kart wynalazków, umieszczeniu żetonów początkowej wiedzy w odpowiednich miejscach na kaflach drużyny oraz wylosowaniu żetonów nagród i wybraniu pierwszego gracza, przystępujemy do rozgrywki. Każda osoba dowodzi grupą czterech wynalazców. Gracze w swojej turze mają do dyspozycji jedną z dwóch dostępnych akcji. Pierwszą jest wysłanie wynalazcy do badań, a drugą jest zapewnienie swojemu zespołowi odpoczynku.
Wykorzystując wiedzę z fizyki, chemii, matematyki lub mechaniki każdego wynalazcy (każdy ma odpowiedni poziom startowy) rozpoczynamy badania nad wynalazkiem. Gracz wybiera jednego z czterech wynalazców. Kładzie możliwie jak najwięcej drewnianych kosteczek naszego koloru na pustych polach na karcie wynalazku, które odpowiadają typowi i aktualnemu poziomowi rozwoju danego wynalazcy.

Wynalazek zostaje ukończony w momencie zapełnienia wszystkich pól na jego karcie. Wtedy wszyscy gracze, którzy przyczynili się do stworzenia wynalazku, dzielą się nagrodami (kartą wynalazku lub znacznikami nagród). O kolejności wybierania decyduje ilość dołożonych znaczników na karcie, a o ewentualnych remisach rozstrzyga figurka Leonardo da Vinci.

Gra toczy się przez trzy epoki, podczas których tworzymy wynalazki z określonego przedziału czasowego. I tak w pierwszej epoce możemy wynaleźć ogień czy papirus. W drugiej epoce już dostępne do odkrycia są np. zegar mechaniczny czy też balon, a w ostatniej telefon czy kinematograf. Oczywiście z każdą kolejną epoką wymagania potrzebne do ukończenia wynalazku są coraz wyższe. Po skończeniu trzeciej epoki przystępujemy do podliczania punktów. Punkty zdobywamy za karty wynalazków, rozwój naukowców, sekwencje wynalazków oraz za żetony punktów. Jak już wspominaliśmy, wygrywa gracz z najwyższym wynikiem.

Życie naukowca to nie lada wyzwanie. Wzory matematyczne, obliczenia, projekty, prototypy są na porządku dziennym, a trzeba również uważać, aby nie popełnić plagiatu! Starodawni wynalazcy prześcigali się między sobą i rywalizowali na polu nauki. W Legendarnych Wynalazcach gracze również ścigają się między sobą o konkretne wynalazki i nagrody.

Gra jest interesująca. Co prawda nie porywa mechaniką, bo ta jest bardzo prosta, ale zachęca tematyką. Poprzez zabawę uczymy się. Dowiadujemy się o najważniejszych wynalazcach, w jakich dziedzinach nauki się rozwijali. Uczymy się, kiedy powstał np. zegar słoneczny. Poza walorami edukacyjnymi, gra przyciąga również regrywalnością. Losujemy wynalazki, które musimy ukończyć oraz żetony nagród. Te drugie są ważne, ponieważ to od nagród zależy, jak będziemy rozwijać nasz zespół naukowców. Ponadto w grze kilkuosobowej trzeba szybko reagować na zmiany na stole, aby zbierać jak najlepsze nagrody.

W Legendarnych Wynalazcach mechanika jest bardzo prosta. Dzięki temu doświadczeni gracze mogą ten tytuł wykorzystać jako dłuższy, ciekawszy filler. Gra natomiast ma predyspozycje do tego, aby zachęcać do grania w planszówki. Świetnie się nada jako gra dla początkujących, ponieważ mamy doskonałe wykonanie z mnóstwem ładnych elementów. W grze rozwijamy wiedzę naszego zespołu, no i rywalizujemy między sobą. Legendarnych Wynalazców polecamy wszystkim. Od graczy początkujących, aby spróbowali się wciągnąć w planszówki, przez rozgrywki przy rodzinnym stole, do ludzi wymagających od gry czegoś więcej.

I.
Klimat
4/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5,5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
4/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa:4,83 

 Nazwa: Legendarni Wynalazcy
Wydawca: Rebel
Rok: 2017
Sugerowana cena: 102,95zł

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przesłanie gry do recenzji.
Rebel i wszystko gra


Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive