23 gru 2017

Przemierzając bezkres nieba stań się najsłynniejszym piratem - recenzja gry Morze Chmur

Życie piratów to ciągłe wyzwania i przygody. Historia nas uczy, że piraci to źli ludzie, którzy napadali i grabili pokojowe statki w celu wzbogacania się. W książkach przygodowych i filmach obraz rozbójników morskich został trochę naciągnięty i często kibicujemy złym bohaterom w ich poczynaniach. Jedno jest pewne - z tytułem pirata idą zarówno obowiązki, jak i przywileje. Dziś chcemy zaprezentować Wam grę, w której wcielamy się w rolę kapitana latającego okrętu i stajemy do pojedynku o tytuł Władcy Morza Chmur.

Morze Chmur to karciana gra wydawnictwa 2  Pionki dla 2-4 graczy w wieku 10+. W grze, jak już wspominaliśmy, stajemy się dowódcą latającego statku i przemierzamy bezkresne niebo w poszukiwaniu przygód. Wiele skarbów i reliktów czeka, aż je odkryjecie. Wiadomym jest również, że piraci dbają o swoją reputację i często szykują abordaże na wrogie statki. Stoczycie wiele bitew, zasmakujecie słodkich zwycięstw, jak również gorzkich porażek. Zbierając kolejne artefakty, butelki najlepszego rumu, i wygrywając potyczki, będziecie dążyć do uzyskania jak najwyższej ilości punktów, która doprowadzi Was do zwycięstwa.

Jednak zanim zaczniemy nasze pirackie wojaże, skupmy się na zawartości pudełka. Po podniesieniu wieczka naszym oczom ukazuje się instrukcja, 4 plansze Kapitanów, 1 plansza główna, znacznik Papugi, Okrętu oraz Kapelusza, 65 Dublonów, 94 karty Łupów oraz notes do zapisywania punktacji. Wszystko ma swoje miejsce w dopasowanej wyprasce. Elementy gry są ładnie wykonane, a na specjalną uwagę zasługują wszystkie ilustracje w grze. Są klimatyczne i bajkowe, ale z umiarkowaniem. Zachęcą dzieci do gry, ale również dorośli nie poskąpią komplementem na ich temat. Interesującym akcentem jest również znacznik Papugi, który rozstrzyga remisy.

Piracka bandera kojarzy się często zawsze z trupią czaszką na czarnym tle. Możecie sobie więc pomyśleć, że skoro gra jest o piratach, to powinna być w ciemnej kolorystyce. W Morzu Chmur tak nie jest. Pudełko jest białe, a całość barwna i kolorowa. Wydawnictwo 2 Pionki  dba o estetykę wszystkich swoich gier. Gdy przejrzymy już zawartość pudełka i ucichną pierwsze okrzyki zachwytu nad tym, jaka gra jest ładna, czas nauczyć się w nią grać. Zajmie nam to niewiele czasu, bo tak naprawdę wystarczy przeczytać instrukcję tylko raz. Ta napisana jest nieskomplikowanie, a także zawiera wiele przykładów ze zdjęciami.

Przygotowanie gry polega na przetasowaniu talii kart Łupów i ułożeniu jej na odpowiednich polach na głównej planszy, rozdaniu graczom ich planszetki i początkowej ilości Dublonów oraz na wybraniu pierwszego gracza. Małe zmiany zachodzą jedynie w rozgrywce dwuosobowej, podczas tasowania Łupów. Gracze w każdej rundzie kolejno będą się dzielić łupami i w ten sposób zdobywać Rum, Relikty, Przedmioty, oraz Załogę Piracką. Czasem też dojdzie do potyczek, które wygra najsilniejsza załoga statku.

Rozpoczynając od Pierwszego Gracza, a następnie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, bierzemy jedną kartę Łupu z pierwszego pola na planszy głównej i decydujemy, co z nią zrobić. Mamy dwie opcje: albo bierzemy ją dla siebie i dokładamy jawnie do naszej planszetki Kapitana, albo w tajemnicy przed innymi odkładamy ją z powrotem. Gdy zdecydujemy się ją odłożyć na swoje miejsce, musimy do niej dołożyć kolejną kartę łupu, a następnie przeglądamy drugi stos. Jeśli drugi i trzeci raz zdecydowaliśmy się odłożyć, dociągamy kartę z głównej talii i musimy ją już zatrzymać. Trzeba pamiętać, aby dokładać karty do stosów, które pominęliśmy. W każdej takiej kombinacji kart mogą się znajdować maksymalnie trzy łupy, później dokładamy Dublony.

Cała talia kart składa się z czterech rodzajów łupów zaznaczonych na rewersie. Są to wspomniane wcześniej Relikty, Przedmioty, Piraci oraz Rum. Na każdej z nich opisano jej działanie oraz ile punktów można dzięki niej zebrać. Punktowane są odpowiednie ilości konkretnego rodzaju Reliktów czy Rumu. Ale uwaga! Jeśli zebrana ilość danego Trunku czy Artefaktu będzie za mała, to dostaniemy ujemne punkty. Przedmioty mogą dawać punkty same za siebie, ale mają również specjalnie działania. Pozytywne i negatywne. A czymże byłby kapitan bez swojej świty piratów? W Morzu Chmur mają oni za zadanie walczyć z innymi przeciwnikami. Jeśli ich siła będzie większa niż przeciwnika, to kolejno rozpatrujemy ich działania takie jak podkradanie pieniędzy wroga, czy zdobywanie lepszych przedmiotów. Gra kończy się po ostatniej rundzie określonej na planszy głównej. Wtedy podliczane są punkty, a kapitan, który ma ich najwięcej, zostaje okrzyknięty Królem Piratów.

Morze Chmur to ciekawa gra karciana, w której połączono mechanikę draftu z mechaniką push your luck. Dobieramy karty, których kombinacje mogą dać duże bonusy punktowe na koniec gry. Musimy także rekrutować załogę, aby wygrywać bitwy, które dadzą nam przewagę. Jednocześnie w głowie mamy cały czas jedną myśl - czy dobrać te karty teraz, czy zabrać kolejny stos? Może tam będą korzystniejsze dla mnie karty? Borykamy się z dylematem, czy odpuścić i zaryzykować w ciemno, ale ze świadomością, że zostawimy przeciwnikowi powiększone łupy.

Tak jak piraci podczas swoich wypraw, będziemy zdobywać mniej lub bardziej wartościowe przedmioty. W grze występuje interakcja między graczami podczas bitew. Często negatywna, ale to tylko dlatego, że niektórzy członkowie naszej załogi mają działanie zabierające przeciwnikowi jego dobra. Warto też przyglądać się postępowi przeciwników, gdyż mogą zbierać Przedmioty takie same jak my, a wtedy nie dostaniemy bonusów za przewagę.

Morze Chmur polecamy miłośnikom pirackiej tematyki. Jeśli macie ochotę wcielić się w rolę kapitana podniebnego statku i pokierować swoimi piratami, to ten tytuł jest dla Was. A może spotykacie się grupą znajomych przy szklance dobrego rumu? Proponujemy rozgrywkę w Morze Chmur. Ahoj!

I.
Klimat
5,5/6
II.
Złożoność
5/6
III.
Oprawa graficzna
5,5/6
IV.
Wykonanie elementów
5/6
V.
Grywalność na 2 graczy
5/6
VI.
Grywalność na więcej osób
5/6

Ocena Końcowa:5,16 

Nazwa: Morze Chmur
Wydawnictwo: 2 Pionki
Rok: 2017
Sugerowana cena: 95,50zł
Za grę dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki:

2 Pionki

Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

My na Facebooku

Labels

Blog Archive