18 paź 2023

Great Western Trail oraz GWT: Kolej na północ — recenzja

Są takie gry planszowe, które każdy powinien znać. Od prostszych typu Dixit, czy Azul przez Osadnicy: Narodziny Imperium do trudniejszych typu Praga Caput Regni. Jasne to tylko przykłady klasyków i jest ich znacznie więcej — zgadzamy się ze stwierdzeniem, że co gracz to opinia. Dziś natomiast chcemy Wam zaprezentować kolejny klasyk, który właśnie przeżywa swoją drugą młodość za sprawą najnowszej edycji, która miała niedawno premierę.

Great Western Trail to zaawansowana gra ekonomiczna dla 1-4 graczy w wieku 12+, w której wcielacie się w hodowców bydła. W trakcie gry będziecie dbać o swoje stado, by skutecznie przetransportować je do punktu załadunkowego. Pomagać będą wam w tym kowboje. Nie zapominajcie korzystać z usług rzemieślników i inżynierów! Im więcej budynków wzniesiesz, im więcej inżynierów zatrudniasz i im więcej krów przetransportujesz przez amerykańskie ziemie, tym więcej punktów zwycięstwa zdobędziesz.

GWT druga edycja to spore pudło z pokaźną zawartością. Zaczynając od dużej planszy przez sporą ilość żetonów i kart, wszystko mieści się we wspomnianym pudle z wypraską. Jakość komponentów jest bardzo dobra. Karty twarde, karton grubszy — wytrzyma wiele rozgrywek. Co zasługuje na specjalną uwagę to fajne, dwuwarstwowe plansze gracza. Dzięki dwóm warstwom elementy na nich nie przesuwają się same. Ilustracje w grze bardzo dobrze oddają klimat dzikiego zachodu. Ładne, skromne a jednocześnie plansza i ikonografia są bardzo przejrzyste.

Przybliżymy Wam pokrótce zasady gry GWT. Szczegółowe ich opisywanie byłby lekko nieefektywne, bo wszystko jest dobrze opisane w instrukcji. Ta jest dobrze napisana i każda faza gry jest przystępnie wyjaśniona. GWT cieszy się swoją popularnością dzięki dużej ilości zaimplementowanych mechanik, które świetnie współdziałają. Jednak niech Was to nie zmyli - to nie jest mega skomplikowana gra. Owszem, trzeba przebrnąć przez instrukcję, a następnie rozegrać pierwszą partię posiłkując się nią. Jednak nie jest to kolos, przez który przechodzi się nie wiadomo jak długo. Rozgrywka toczy się na przestrzeni rund, aż nie zostanie spełniony warunek zakończenia partii. Każda tura gracza dzieli się na trzy fazy. W pierwszej poruszacie się po planszy o co najmniej jedno pole (nie więcej niż limit kroków). Pojechać możecie na pole, które należy do innego gracza, do Was samych lub jest polem zagrożenia (na przykład spotkanie z bandytami). W drugiej fazie rozpatrujecie akcje z pola, na którym się zatrzymaliście. Te pozwalają budować, kupować nowe krowy do talii, odrzucać karty z ręki, najmować pomocników czy rozwijać swoją linię kolejową. Jednak waszym głównym celem jest dotarcie swoim meeplem do Kansas City, gdzie sprzedacie bydło. To pole pozwala dostarczać wasze krowy do innych miast — im dalej położone miasto, tym więcej punktów zwycięstwa otrzymacie. Po wysłaniu krów w świat wracacie na pole startowe i zaczynacie podróż od początku trasy. Wraz z postępem rozgrywki plansza zapełniać się będzie budynkami, więc wasze opcje będą się raczej zwiększać. Będziecie też dobierać realizowane na koniec gry karty celów, ulepszać swoją planszę gracza i wiele innych. Rozgrywka kończy się, gdy znacznik rynku pracy spadnie z planszy, a jak szybko to nastąpi, to zależy od tego, jak często będziecie odwiedzać Kansas. To dosłownie ułamek tego, co znajdziecie w grze GWT, ale przepisywanie instrukcji mijałoby się z celem. Gra posiada sporo reguł i chociaż nie są one trudne do zapamiętania, to może przytłoczyć ich mnogość. Dlatego polecamy pierwsze partie grać z kimś doświadczonym albo trzymając instrukcję pod ręką.

W tym samym czasie co podstawka gry GWT druga edycja swoją premierę miał dodatek do tej gry nazwany Kolej na północ! Ponownie pozwolimy sobie tylko przybliżyć reguły w dwóch zdaniach, zamiast je pełnoprawnie opisywać. W skrócie główną zmianą grając z dodatkiem w GWT, jest wprowadzenie nowej akcji do puli dostępnych wcześniej. Dodatkowo poszerza się pula miast do których możecie przewieźć bydło za punkty. Dosłownie, bo dajecie specjalną nakładkę na oryginalną planszę. Wspomniana akcja pozwala założyć oddział w mieście, do którego macie dostęp. W zależności od wielkości miasta, w jakim założyliście oddział, taki bonus dostajecie. Oprócz tego otwierają się Wam możliwości transportu bydła do danego miasta.

Great Western Trail wraz z dodatkiem GWT: Kolej na północ to klasyczna już gra planszowa, która mechanicznie oferuje naprawdę wiele. Mamy tutaj miks worker placementu, zbierania zestawów, deck buildingu czy też odblokowywania pól akcji. Jest bardzo dopracowana mechanicznie i mimo natłoku zasad i reguł oferuje płynną rozgrywkę. Owszem jest dużo rzeczy do zapamiętania, ale jednocześnie jest to przyjemny euro suchar, który rozgrzewa szare komórki. Jest to wszystko okraszone ładną oprawą graficzną dzikiego zachodu, którego de facto w grach planszowych jest mało. Więc nie jest to temat oklepany jak, chociażby fantasy czy wikingowie.

GWT jest świetną grą. Partie dają dużo przyjemności, posiada wiele mechanik, jest mało losowości i dużo rzeczy da się zaplanować. Polecamy grę graczom zaawansowanym bardziej niż początkującym. Może osobom średnio zaawansowanym, którzy już ograli parę tytułów i szukają czegoś więcej. Główny trzon rozgrywki jest bardzo intuicyjny, ale jest wiele zależności, które trzeba rozgryźć samemu. GWT zasłużyło na swoją pozycję bycia klasykiem, a nowa edycja i jej popularność tylko to podkreślają.

Nazwa: Great Western Trail oraz GWT: Kolej na północ
Wydawnictwo: Rebel
Rok wydania: 2023
Grę kupisz TUTAJ

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za wysłanie egzemplarza recenzenckiego 

Share:

Ścisła współpraca

My na Facebooku

Labels

Blog Archive